En tekstforfatter formidler den værdi, du sælger
Selvom det er tekst, vi leverer, ved vi godt, at det ikke er tekst, du køber, når du ringer til os og spørger efter en tekstforfatter. Og det er der selvfølgelig en meget god grund til! En tekst skal kunne mere end blot være indhold på en platform. Tekst skal sælge. Tekst skal konvertere. Tekst skal få din målgruppe til at lægge mærke til dig, interagere med dig og handle med dig.
Derfor ved vi også, at vi skal mere end skrive dine tekster for dig – vi skal formidle den værdi, du tilbyder dine kunder.
Tekster, der gør en forskel for din forretning
En tekstforfatter er ikke bare en tekstforfatter. Tekst er ikke bare tekst. Ordene skal være de rigtige, de skal stå i den rigtige rækkefølge, og betydningen skal være præcis og velformuleret. En god tekstforfatter formidler dit budskab – en rigtig god tekstforfatter giver læseren følelsen, der understøtter dit budskab. Og en professionel tekstforfatter skaber yderligere troværdighed om din virksomheds identitet.
Du kan komme til os, hvad enten du ved præcis, hvad du skal bruge en tekstforfatter til, eller hvis det er lidt mere kompliceret end som så. Gode tekster om gode emner kan være svære at præcisere, og det har vi fuld forståelse for. Vi ved godt, hvor svært det kan være, og derfor er vi også altid klar til at tage en snak med dig om, hvad du har brug for.
Vores services
Artikler er egentlig en bred genre, som kan deles op alt efter, hvem målgruppen er, hvad formålet er, hvilket medie de skal bringes i, og hvordan de skrives. For virksomheder er det typisk at lave artikler, som skal i pressen, eller som de fx kan lægge på deres hjemmeside eller på LinkedIn. Desuden er artikler gode til at fortælle om virksomheden, uden at det bliver med virksomheden som afsender. En artikel er nemlig tit opbygget med citater, og selvom virksomheden selv står bag, er teksten skrevet i en neutral tone. Det kan virke tillidsopbyggende og mere troværdigt for læseren.
Den rigtige vinkel er vigtig
En artikel har én vinkel og ét fokus. Det er utrolig vigtigt, at en artikel ikke springer i fokus og handler om øst og vest og alt for meget. Derfor kan det nogle gange være en udfordring for virksomheder at skrive deres artikler selv, fordi de så gerne vil fortælle om alle de vigtige ting, der sker, og det kan være rigtig svært at sortere. Derfor kan man bruge en tekstforfatter fra Cortekst til at skrive sine artikler. Så får du
- En helt professionel tilgang og vinkel
- En hurtig og god eksekvering
- En skarp artikel, der holder fokus
- Interview af relevante nøglepersoner – måske dig selv
- En artikel, der er målrettet det medie, den skal sendes til
Husk aktualiteten i en artikel
Artikler er bygget op efter nyhedstrekanten, og derfor er det også en faktor i en artikel, at den skal være relevant, spændende og ikke mindst aktuel. Det er selvfølgelig muligt at lave en artikel om et emne, som ikke just er aktuelt, men så er det vores opgave som tekstforfattere at finde den aktuelle vinkel.
Vil du lære mere om artikler, kan du læse videre her. Du er også altid velkommen til at give os et kald eller sende en mail, hvis du skal bruge en teksterforfatter til at hjælpe dig med dine artikler.
Når du bruger e-bøger i din markedsføring, får du mange fordele ud af det, bl.a.
- Du kan styrke din placering på Google
- Du får produceret meget content, som du kan splitte op og bruge flere steder
- Du får et redskab, som du kan bruge som leadgenerering
- Du kan dele relevant viden af høj kvalitet, fordi en e-bog kan indeholde mere tekst, end de fleste andre platforme og medier tillader
Dette er blot nogle af de vigtigste grunde til at skrive en e-bog. Der er egentlig ikke nogle grunde til, hvorfor du ikke skal skrive en. Det skulle lige være, hvis du ikke har tiden, men i det tilfælde kan du altid hyre en ghostwriter eller tekstforfatter til at skrive for dig – du kan læse mere om, hvordan vi arbejder med ghostwriting her.
Styrk din position som fagekspert
At sælge sine ydelser eller produkter handler ikke længere blot om gode radio- og tv-reklamer eller om kold kanvas. I dag orienterer rigtig mange sig på nettet, før de beslutter, hvad de skal købe, og hvem de skal købe det hos. Her kan du komme foran, hvis du først og fremmest har godt content, som fx en e-bog, der gør, at du dukker op på Google på de rigtige søgeord. Dernæst kan du overhale dine konkurrenter, når du styrker din position som troværdig fagperson gennem videndeling i fx, ja, du har nok gættet det, en e-bog.
Leadgenerering for B2B og B2C
E-bøger er fantastiske redskaber til leadgenerering – både hvis du sælger B2B eller B2C. Målgrupperne adskiller sig dog væsentligt fra hinanden, og derfor er der forskellige aspekter, du skal være opmærksom på, når du vil lave en e-bog til leadgenerering.
Hos Cortekst vejleder vi dig som tekstforfatter gerne i, hvordan du kan bruge en e-bog til leadgenerering, samt hvordan du udarbejder e-bogen. Det kan du læse mere om her.
Når du gerne vil udbrede kendskabet til din virksomhed, dine services eller dine produkter, er content et vigtigt punkt på dagsordenen. Der er mange måder at arbejde med content marketing på, men det vigtigste er, at du først og fremmest har en strategi, så du ikke bare skyder løs til højre og venstre. Overvej fx:
- Hvilket formål skal dit content opfylde?
- Hvilke kanaler er de bedste til at nå din målgruppe?
- Hvor ofte skal du poste?
- Hvad skal du poste? (fx videndeling, salg, underholdning, inspiration)
Alle ovenstående punkter afhænger selvfølgelig helt af din forretning og det, du sælger. Og netop derfor er det yderst vigtigt med en strategi for dit content marketing.
Top of mind
I de fleste brancher er der stor konkurrence om potentielle kunders opmærksomhed. Derfor er det guld værd, at din målgruppe kender til dig og ved, hvor de kan finde dig, samt hvor de kan handle hos dig. Og helst allerede før, de er klar til at købe. Jo bedre målgruppen kender dig, før de er købeparate, desto større er chancen for, at de vælger at købe hos dig, når de er klar til at handle.
Af den grund er det essentielt, at du holder dig top of mind hos din målgruppe – og det kan du gøre med kontinuerligt content marketing. Det er en tekstforfatter skarp til.
Kontinuerligt content er bedre end sporadisk content
Når det kommer til content marketing, passer frasen ’hellere lidt end ingenting’ ikke helt. Hvis du kun får lavet og delt content, når du mangler flere kunder i biksen, får du ikke den effekt, du ønsker dig. Sporadisk markedsføring får ikke dine kunder til at huske dig, og du skal derfor være yderst heldig, hvis du rammer bare en lille mængde købeparate kunder.
Vi tilbyder en tekstbooster, hvor du altid har kontinuerligt og strategisk planlagt content, så du kan holde dig top of mind. Læs mere om content marketing her.
Ønsker du at blive bedre til at kommunikere og formidle viden på skrift, kan en workshop være et godt sted at starte. På vores workshop om skriftlig kommunikation arbejder vi både med teori og med praktiske øvelser. Det betyder, du får en masse ny viden, og at du får lov til at arbejde med netop den viden, mens du har en kompetent fagperson og tekstforfatter ved hånden. På den måde kan du let få svar på dine spørgsmål og råd til de udfordringer, du oplever, når du skal omsætte viden til praksis.
Foredrag om tekst, iværksætteri, bogbranchen eller bogudgivelser
Selvom vi har valgt udelukkende at koncentrere os om tekst, spænder vores viden alligevel meget bredt, og der er derfor rigtig mange forskellige emner, som vi holder foredrag om. Det skyldes selvfølgelig først og fremmest, at tekst bliver brugt i rigtig mange forskellige sammenhænge. Og det vil aldrig være muligt at komme igennem alle sammen til én workshop eller ét foredrag. For det første vil det tage al for lang tid. For det andet vil de færreste kunne rumme så meget information på én gang. Derfor giver det selvfølgelig mening at dele det op.
Derudover deler vi også tit både vores foredrag og workshop op i disse fire hovedkategorier:
- Skriftlig kommunikation
- Creative writing
- Forlags- og bogbranchen
- Iværksætteri
Hver kategori tilpasser vi til den konkrete målgruppe ved de enkelte foredrag og workshops, og hvad målgruppen ønsker at lære mere om og prøve af i praksis.
Foredrag om iværksætteri
Hos Cortekst er vi stolte af at være sprunget ud af et iværksættermiljø som inkarnerede humanister, der ikke anede det mindste om at drive virksomhed. Det har vi lært. Og med tiden har vi derfor holdt foredrag om både vores unikke opstart og rejse samt om, hvordan man lærer at sælge uden at være født sælger. Vi har også holdt foredrag om, hvorfor man ikke behøver at være den gængse iværksættertype for at være iværksætter – det er nemlig sådan, vi ser os selv.
Skulle du have brug for et kommakursus, et foredrag om selvudgivelse eller en workshop i skrivekompetencer af en tekstforfatter, så læs mere om vores workshops og foredrag her.
En ghostwriter er en tekstforfatter, en journalist eller en forfatter, som skriver for en anden og i en andens navn. Måske det lyder lidt mærkeligt, men det er faktisk meget almindeligt at have en ghostwriter tilknyttet større projekter som fx bøger.
Du kan tænke på en ghostwriter som et spøgelse i teksten, som aldrig bliver set eller nævnt. En ghostwriters vigtigste opgave er nemlig at skrive, så læseren ikke opdager, at det ikke er forfatteren, der faktisk har skrevet ordene.
Hvorfor have en ghostwriter?
Dem, der hyrer en ghostwriter, er typisk travle folk, der ikke har tid til at få skrevet, eller også hyrer man en ghostwriter, fordi man har svært ved at formulere sig på skrift. En ghostwriter lever af at skrive, og derfor kan det også typisk gå hurtigere at have en ghostwriter på opgaven, end hvis man selv skal skrive.
Bliv forfatter uden selv at skulle skrive
For rigtige mange er det en drøm at udgive en bog. Det kan både være, at du drømmer om at få udgivet en roman. Det kan også være, du gerne vil udgive en fagbog eller en selvbiografi om dit liv. Uanset hvad din drøm er, kan du få den indfriet – især hvis du hyrer en ghostwriter. Du behøver nemlig ikke selv kunne skrive for at udgive en bog, og hvis du har svært ved at få gang i tastaturet, eller hvis du har svært ved at holde den røde tråd og fokus, kan en ghostwriter hjælpe dig.
Du får nemlig hjælp til:
- at skrive selve teksten
- at lave den rigtige disposition
- at holde den røde tråd gennem hele bogen
- at formuleringerne er lette for din læser at forstå
- at komme i mål
Brug en erfaren ghostwriter
Cortekst tilbyder ghostwriting – og vi har endda en del erfaring. At skrive som en anden kræver nemlig erfaring, for det er ikke så let, som det kan lyde. En tekstforfatter, som har gjort det før, ved også, hvordan det gode interview med dig skal laves, hvordan dispositionen i bogen skal være, hvordan teksten skal skrives til præcis din målgruppe osv.
Overvejer du at få dig en ghostwriter, kan du få mere at vide her. Du er også velkommen til at kontakte os og fortælle os om dit bogprojekt.
Din hjemmeside er et netværk af tekster, der alle spiller en vital del i det helhedsbillede, du giver dine potentielle kunder. Fælles for hjemmesideteksterne er, at de skal udstråle den værdi, du som virksomhed gerne vil give dine kunder. En hjemmesidetekst skal derfor passe sammen med resten af den strategi, du
har lagt for din virksomhed. Men teksten og resten af hjemmesiden skal også laves på en måde, så den kommer højere op i Googles søgemaskine. Det kaldes populært sagt SEO-optimering, og du kan læse mere om det her.
Den fængende hjemmesidetekst
Måske kender du det selv: Du vil gerne finde et produkt og klikker derfor hastigt fra side til side for at finde den information, du leder efter. På internettet er vores gæster nemlig langt mere utålmodige, end når de
handler nede i gågaden, hvor de ofte bruger mere tid på at kigge udvalget igennem. Det er derfor et helt andet scenarie på hjemmesiden. For at fastholde dine gæsters opmærksomhed på den enkelte landingsside skal du skrive en relevant og spændende tekst.
Derfor er der brug for, at hjemmesideteksten er velskrevet. Det er fx vigtigt, at du gør det klart, hvad der fanger netop din gæster, og at du sætter det vigtigste øverst. Ud over det skal din tekst skal passe sammen med resten af grafikken på hjemmesiden, altså hjemmesidelayoutet, for at gøre det overskueligt og læsevenligt.
Hvad kan du bruge en tekstforfatter til?
En tekstforfatter kan hjælpe dig med at skrive fængende hjemmesidetekster, der spiller sammen med din strategi og dit layout, samtidig med at de er SEO-optimerede. Vi har mange års erfaringer med at skrive. Det gør os
samtidig fleksible, så du får hurtig eksekvering – uden at gå på kompromis med kvaliteten. Vi kører også med løbende feedback. Du får altså ikke hjemmesideteksten leveret, før den er helt skarp og stemmer overens med dine ønsker.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at finde de rette ord til din hjemmeside
En korrekturlæsning af dine tekster er altid vigtig. Ikke bare, fordi du så er sikker på, at alle kommaer sidder rigtigt, at der ikke er nogle stavefejl eller slåfejl, men også så du sikrer, at dit budskab bliver modtaget af læseren. Hvis din læser ikke forstår, hvad du skriver – grundet usammenhæng, dårlig sætningskonstruktioner eller for mange fejl – så får du ikke pointerne frem, og du mister din læser.
Derfor kan du ikke bare læse korrektur selv
Selvom du er god til at skrive og formulere dig på skrift, er det næsten umuligt at læse korrektur på sine egne tekster. Det skyldes, at du ved, hvad du mener, og derfor læser dine øjne ikke ordene. De læser meningen. Med en ekstern korrekturlæser på teksterne vil du opleve, at fejlene bliver opdaget og rettet, og tit også fejl, som du ikke selv havde set.
Hvordan kan vi hjælpe dig med korrektur?
Får du dine tekster korrekturlæst hos Cortekst, kan du være 100 % sikker på, at vi tager opgaven seriøst og læser din tekst igennem flere gange. Vi er uddannet i det danske sprog og har mange års erfaring med korrekturlæsning – både af fagtekster, skønlitterære tekster og af kommercielle tekster til brug i markedsføring, ekstern og intern kommunikation og salg. Vi tilbyder korrekturlæsning af alle former for tekster, fx hjemmesidetekster, blogindlæg, produkttekster, kataloger, flyers, artikler, pressemeddelelser osv.
Professionelle korrekturlæsere tager altid højde for virksomhedens tone of voice, fagudtryk eller andre specifikke brug af ord. Har du allerede en ordliste over fagudtryk eller begreber, som vi skal kende til inden en korrektur, så send det til os. På den måde kan vi gøre vores arbejde bedre fra starten.
Hvordan foregår korrektur hos Cortekst?
Har du behov for at kunne se, hvad vi har rettet i dine tekster? Når vi laver korrektur i Word-filer, slår vi altid funktionen “Registrer ændringer” til. Når vi afleverer dokumentet tilbage til dig, kan du se, hvor meget vi har rettet, hvad vi har rettet, og hvad vi har slettet eller rykket rundt på. Det gør det nemt for dig at tjekke efter, hvis du ønsker det. Du kan godkende rettelserne én for én, eller du kan godkende dem alle på én gang. Det er helt op til dig.
Vi korrekturlæser både Word-filer, PDF, YouTube-undertekster eller tekster direkte på din hjemmeside. Formatet er underordnet for os – vi tilpasser os, så det bliver nemmest for dig.
Vil du vide mere om korrektur? Se her.
Har du problemer med komma, kan du se vores videoer med Mias kommakursus. I videoerne gennemgår hun pædagogisk og letforståeligt forskellige komma- og huskeregler.
En vigtig del af købsprocessen består for rigtig mange i at undersøge, hvad andre tidligere har oplevet med en konkret leverandør, eller hvad andres vurdering er af et specifikt produkt. Det er helt naturligt at bruge denne fremgangsmåde, og vi stoler utroligt meget på, hvad andre fortæller om en bestemt virksomhed, deres services eller deres produkter. Grunden er selvfølgelig, at kunder, der udtaler sig om deres oplevelser, ikke har nogle intentioner om salg i modsætning til virksomhedens sælger eller den markedsføring, som virksomheden udarbejder. Derfor anser mange en kundes udtalelse for at være mere troværdig.
Troværdige kundecases
En god kundecase fortæller, hvilken værdi du har givet din kunde. Den bedste kundecase fortæller det gennem kundens egne ord. Derfor tager vi altid snakken med din kunde, når vi skriver dine kundecases, da det giver det bedste og mest ærlige resultat, når kunden udtaler sig til en anden. På den måde er det også kundens ord, der beskriver den værdi, du har leveret. Det er både godt som markedsføring og til salg. Du kan bruge casen til forskellige platforme, fx:
- På hjemmesiden
- LinkedIn, Facebook, Instagram og andre sociale medier
- I nyhedsbreve
- Som artikel på andre medier, evt. som sponsoreret indhold
- Som PDF, der fx kan sendes med en salgsmail
- På tryk, som du kan give til et salgsmøde eller dele ud på messe
Kundecase som udviklingsværktøj
Du kan med fordel bruge dine kundecases til at få et indblik i, hvad det er, du har gjort godt – det kan du bruge til at arbejde videre med, hvis du vil forbedre virksomhedens kundetilfredshed og salgsresultater. Og når du ved, hvorfor dine kunder gerne vil arbejde med dig, ved du også, hvad du skal bruge som salgsargumenter i dialogen med potentielle kunder. På den måde kan du bruge gode og ærlige kundecases til både at styrke dine nuværende kunderelationer og dine fremtidige.
Læs mere om, hvordan Cortekst som tekstforfatter arbejder med kundecases.
Hvis den sociale, professionelle platform LinkedIn er ukendt for dig, er der kun endnu større grund til at læse med her.
For der er mange fordele ved at bruge LinkedIn aktivt i din virksomheds markedsføring, kommunikation og værdiformidling. En af de få ulemper, der er ved at bruge platformen er, at det kan tage tid at lære – og at den del med at sidde og skrive opslag og tjekke statistik ikke er for alle.
Algoritmer, antal likes og alt det andet
LinkedIn er en krævende størrelse, og med intelligente algoritmer kræver det kendskab at få succes på platformen, men når først du opdager fordelene ved platformen, kan du bruge det aktivt til at skabe værdi for din virksomhed.
Og vi kan hjælpe dig. For hos Cortekst er vi erfarne LinkedIn-brugere og tekstforfattere. Den kombination kan du få til at stå for nogle opslag eller for helt at varetage din aktivitet på LinkedIn.
Du kan nemlig få hjælp til:
- Contentplan
- Opslag
- Artikler
- Opfølgning på
- aktivitet
- Sparring om statistik
Hjælp til LinkedIn
Vi tilbyder hjælp til LinkedIn, og vi tilpasser vores tilbud og hjælp til dine behov. Skal du hjælpes i gang, på vej eller helt i mål?
Læs mere om, hvorfor du skal bruge LinkedIn her. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for en uddybende snak eller et uforpligtende tilbud.
Et nyhedsbrev er e-mail markedsføring, der skaber relationer mellem dig og nye kunder eller holder en relationen ved lige til de kunder, du allerede har. Det er derfor et brev, der skal give værdi til dem, så de har lyst til at fortsætte relationen med dig
Det er samtidig promovering, hvor du gør opmærksom på, hvad der sker på nuværende tidspunkt i din
virksomhed, som du tænker er særlig vigtigt for dine kunde at få at vide.
Sådan adskiller du dig fra de andre mails i indbakken
Et godt nyhedsbrev har en bestemt vinkel, der fanger læserens opmærksomhed. Måske får de en række tips til løsningen af et problem, måske skal de høre om lanceringen af et nyt produkt. Det kan også være, de får et kig bag kulisserne eller noget helt fjerde. Det kommer an på, hvad dine kunder interesserer sig for, og hvilke problemer de bokser med til daglig. Når de læser dit skarpe nyhedsbrev, er det vigtig at aktivere dem igennem en såkaldt CTA-knap. Knappens funktion er at linke dem ind til en bestemt side på din hjemmeside, hvor relationen mellem jer bliver styrket og eventuelt fører til salg.
Det skal du bruge os til
Hvis du ikke har tid eller ikke ved, hvor du skal starte med at skrive nyhedsbreve, så kan vi hos Cortekst hjælpe dig med hele processen. Vi kan hjælpe dig med at vinkle det enkelte nyhedsbrev samt, hvordan nyhedsbrevene løbende skal varieres, og hvor ofte de skal sendes til kunderne, så de ikke føler, de bliver
spammet med ikke-relevante breve. Det handler alt sammen om at finde frem til, hvilke guldkorn du ligger inde med, som kan give værdi til din målgruppe i deres indbakke. Jo flere relevante guldkorn du har, desto flere kan du sende afsted. Når vi som tekstforfatter skriver dine nyhedsbreve, får du fængende tekster. Vi sætter det selvfølgelig også gerne op i fx MailChimp og hjælper med at sende det ud, så processen bliver så nem for dig som muligt.
En udbredt misforståelse om oversættelser er, at det er nok at oversætte direkte fra et sprog til et andet.
Men det er ikke nok, hvis din tekst skal være målrettet et andet land. Det er nemlig forskelligt, hvad der fænger fra land til land. Ordet kyst kan måske bruges til at sælge sommerhus i Tyskland, men hos danskere vil det ikke altid fange, da de fleste danskere jo bor tæt på kysten.
Hvorfor vi fraråder maskinoversættelser
Hvis du vælger at bruge en maskinoversættelse som f.eks. Google Translate, kan du godt lave den forståelig, men oversættelsen vil mangle den dybe kulturelle forståelse for, hvordan sprog henvender sig forskelligt fra modtagere i et land til modtagere i et andet land. Google Translate tager ikke hensyn til det, når teksterne skal skrives, og det forringer derved din oversættelses troværdighed.
Og netop troværdighed er også et problem ved maskinoversættelser. Risikoen for at maskinoversættelser ender i spamfiltrene hos potentielle købere, er stor. Det er, fordi spamfiltrene har forskellige metoder og algoritmer, der kan opsnappe maskinoversatte tekster og frasortere dem.
Hvordan laver vi en oversættelse for dig?
Når vi skal skrive en oversættelse for dig, tager vi en indledende snak om de forventninger, du måtte have i forhold til oversættelsen eller oversættelserne. Her kommer vi ind på, hvilket stadie oversættelsen er på.
Hvis den er klar til at blive oversat, sætter vi dig hurtigt i kontakt med en oversætter. Hvis oversættelsen er på et idé- eller skitsestadie, tager vi en dybere snak, der leder frem til, hvordan teksten skal oversættes, så
den fanger din modtager.
Derefter tager vi kontakt til vores netværk af oversættere, der hurtigt træder til og effektivt laver en oversættelse med de ønsker, du måtte have. Undervejs har vi en løbende dialog, der sikrer, at oversættelsen stemmer overens med de forventninger, du har til den.
Måske er du stødt på ordet payoff flere gange uden helt at kunne se, om det er noget, som er relevant for dig og din virksomhed. Det afhænger af flere ting, fx hvilken type virksomhed du har, hvem dine kunder er, og hvad din virksomhed hedder. For det første kan det være, at en tagline eller et slogan passer bedre til din type virksomhed (læs om forskellen på dem her). For det andet afhænger det også af, om dit firmanavn klart og tydeligt fortæller, hvad du tilbyder. Hvis ikke det gør det, kan et payoff være en god idé.
Hvad er et payoff til en virksomhed?
Payoff betyder helt grundlæggende, at en handling betaler sig – altså at det, du har gjort, giver dig værdi. Når vi taler om det i forretningsøjemed, kan vi derfor se det sådan, at det, du tilbyder dine kunder, betaler sig for dem – du giver dem en værdi med din service. Dit payoff skal derfor formidle den værdi, du giver dem.
Det er ikke nødvendigvis altid lige til at skrive sit eget payoff. Først og fremmest skal du være helt skarp på, hvilken værdi du giver dine kunder. Du skal også være helt skarp på, hvordan dit payoff bliver modtaget af din målgruppe. Et godt udgangspunkt er at være opmærksom på fx:
- Hvilken værdi formidler det?
- Hvilken betydning har det? Vær OBS på, om der er flere betydninger, og i så fald om nogle af dem kan være negativt ladet.
- Ordlyden – har det en god klang og rytme? Er det noget, man husker?
Vælg dit payoff med omhu
Når først du har valgt et payoff, bliver det en del af dig og din virksomhed. Brug det til at brande dig selv og skabe kendskab til virksomheden. Vær derfor sikker på, at dit payoff passer til din virksomhedsprofil, til dig og til dine kunder. En tekstforfatter hos Cortekst hjælper dig gerne med dit payoff.
De fleste virksomheder gør brug af pressemeddelelser, når der er en vigtig nyhed, som de ønsker at gøre opmærksom på. Derfor er det også essentielt, at den pressemeddelelse, du sender ud, adskiller sig fra alle de andre, så journalisten (eller andre interessenter) bliver interesseret i din pressemeddelelse. Det kræver erfaring og tekniske redskaber at skrive gode, fængende pressemeddelelser. Vil du læse mere om pressemeddelelser, og hvordan vi skriver pressemeddelelser, kan du se mere her.
En pressemeddelelse kan være din åbning
Skal du bruge en pressemeddelelse for at komme igennem til bestemte medier, er det en rigtig god idé at vinkle pressemeddelelsen, så den passer perfekt til det medie, du sender til. Har du tænkt dig både at sende til Berlingske, Børsen og Jyllands-Posten, kan du lettere komme gennem nåleøjet, hvis du målretter teksten – dvs. forskellige udgaver af pressemeddelelsen. Lyder det som noget af en opgave? Så kan du få hjælp til det hele hos Cortekst.
Hvordan laver vi en pressemeddelelse til dig?
Vi starter altid med at have en god, indledende snak, så vi får fastlagt, hvilket budskab, hvilket medie og hvilken forventning du har. Er du usikker på, hvem der skal have din pressemeddelelse, er vi også behjælpelige med at finde det rigtige medie.
En pressemeddelelse må ikke være for lang, og så skal den være super skarp. Den skal være hurtig at overskue, nem at skimme og spændende nok til, at den giver dig det, du ønsker. Er ønsket, at dine interessenter eller potentielle kunder skal kontakte dig? Er det, at pressen tager emnet op? Eller ønsker du, at en journalist fra et fagblad laver et dybdegående interview med dig? Formålene kan være mange, og det skal vi præcisere, så pressemeddelelsen bliver bedst mulig.
Når alt dette er på plads, skriver vi pressemeddelelsen til dig. Du har altid mulighed for at komme med feedback, ændringer og rettelser, og vi slipper først opgaven, når du er tilfreds.
En tekst er aldrig færdig, når den er færdigskrevet. Når det sidste punktum er sat, starter redigeringsprocessen, og her er det guld værd at have en skarp redaktør ved sin side. Når vi selv har skrevet en tekst, ved vi, hvad der står, og vi ved, hvad det skal betyde. Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at en læser ser og forstår det samme. Derfor er friske øjne en stor hjælp – det er her, de meningsbetydende fejl bliver fundet, det er her, der bliver ryddet op. Redaktøren strammer teksten op, så den bliver den bedste version af sig selv.
Det hjælper en redaktør dig med
Når du har et godt samarbejde med din redaktør, er det som at have en tæt sparringspartner, som velvilligt og velment nærstuderer og vender hvert et ord og hver en sætning i din tekst. En redaktør hjælper dig fx med:
- Skarpere sproglige formuleringer
- Strukturering og eventuel omstrukturering af plot
- Redigering af karakterer – er de stærke og troværdige? Er de unødvendige?
- Sammenhæng i teksten
- Usammenhæng mellem fakta eller plot
Det betyder fx, at hvis en af dine karakterer på side 45 har grønne øjne, så går det ikke, at samme karakter på side 103 har blå øjne. Det er fejl som dette, redaktøren fanger, når teksten bliver redigeret.
Redigering af faglige tekster
Der er forskel på, om din tekst er skønlitterær eller en fagbog. Ved fagbøger vil der sjældent være behov for at holde øje med fx skiftende øjenfarve, sammenhæng i plot og karakteropbygning. Til gengæld er der rigeligt andet at holde øje med, fx:
- Konsekvent brug af fagord og begreber
- Fornuftig og logisk dispositionen
- Den røde tråd i manuskriptets afsnit
- Forståelse af sproglige formuleringer
- Er den målrettet læseren? Akademisk nok? Læsevenlig nok?
Søgemaskineoptimering, i populær tale kaldet SEO, handler om at optimere dine tekster, så din virksomhed får en højere placering på Google. Når potentielle kunder så søger på Google og finder din side højt placeret, øger det sandsynligheden for, at de klikker sig ind på den. SEO-optimerede tekster skaffer derfor trafik til din hjemmeside, som fører til øget salg.
På overfladen lyder det måske simpelt, men det kan være en kompleks proces, fordi det er mennesker, der laver Googles algoritmer, og mennesker, der bruger Google som søgemaskine. Google ændrer løbende på deres algoritme, og brugerne laver måske slåfejl, de glemmer en bindestreg eller måske noget helt tredje. Hvis vi skal lave en SEO-tekst for dig, anbefaler vi derfor, at der ligger en søgeordsanalyse til grund for teksten.
Hvordan udformer vi en SEO-tekst?
Når vi skriver en SEO-tekst, er det vigtigt at have forskellige aspekter for øje:
- Modtageren – hvem er din målgruppe?
- Formatet – drejer det sig om en generel hjemmesidetekst, et blogindlæg eller produktbeskrivelser?
- Formålet – skal teksten være konverterende, informerende, inspirerende eller underholdende – og
hvilken kunderejse ønsker du at have på din side? - Tone of voice – har du en bestemt stil?
Du skal også afgøre, hvor lang teksten skal være. Det gælder både om at have det rette antal ord og om at have en god og relevant SEO-tekst, der fanger læserens opmærksomhed og får dem til at blive. Det er en naturlig udvikling af, at Google løbende justerer på, hvad der giver værdi til dem, der søger.
Alle disse elementer indgår i en SEO-tekst og er med til at skabe fængende tekster, der giver dig en højere placering på Google.
Den gode tekst vinder altid
Det kan godt lyde teknisk, og SEO-tekster har også et dårligt ry, fordi det bliver forbundet med hjemmesider med bestemte nøgleord, der mere eller mindre tilfældigt er ”puttet ind” i teksterne for at optimere trafikken. Men det skurer i læserens ører og øjne og bliver hurtigt tydeligt, hvis nøgleordene er puttet ind, uden der er tænkt på tekstens helhed og sprog – og i sidste ende skader det din virksomheds troværdighed. I den gode tekst er det derfor vigtigt, at nøgleord, titletags, metadescription m.m. kommer ind på en naturlig måde, så SEO bliver en integreret del af teksten.
Hos Cortekst har vi kendskab og erfaring med at skrive kreative tekster, hvor SEO-optimering bliver en naturlig del af teksten.
Læs mere på SEO-tekst, hvor du kan blive klogere på, hvordan tekst og SEO hænger sammen
En SoMe-strategi har alle virksomheder brug for. Den skal hænge sammen med din overordnede content marketing-strategi, så du får alle aspekter fra din virksomhed delt på sociale medier. Og sociale medier er mange nu om dage. Nogle virksomheder gør brug af alle sociale medier, mens andre har valgt nogle få ud. Du skal kun bruge de sociale medier, som giver mening for dig. Er du en B2B-virksomhed, giver det måske ikke mening, at du gør brug af Facebook, Snapchat eller Instagram. Måske skal du koncentrere dig om LinkedIn eller noget helt andet?
Hvorfor en SoMe-strategi?
Du skal have en SoMe-strategi, så du har et redskab, der kan hjælpe dig med at planlægge og holde styr på, hvad du lægger ud, hvornår du lægger det ud, og hvorfor du lægger det ud på sociale medier. Derfor er planlægningen i din strategi lige så vigtig som det indhold, du vil have ud.
Lav en plan
Vi foreslår altid at gøre en SoMe-strategi så let og ligetil som muligt. Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end som så, og derfor er et Word-dokument eller en Excel-fil lige så god som et hvilket som helst andet redskab.
Du skal sørge for at have kolonner eller bokse til dato, medie, kategori, stikord, formål, tekst, billeder, video og links. På den måde er det nemt for dig at holde din plan.
Du kan sagtens bruge flere hjælpeværktøjer til din SoMe-strategi og eksekveringen, fx Facebook Business Suite eller andre programmer. Hvad end der gør det let for dig.
Har du svært ved selv at lave en strategi grundet manglende tid eller kompetencer, kan vi hjælpe dig. Vi sørger for at lave strategien sammen med dig og i tråd med din content marketingplan, og vi sørger også gerne for eksekveringen af tekster.
Måske har du hørt, at god storytelling ikke kræver mere end et par ord. Det kan også være rigtigt nok, men tit må du have gang i tasterne for at fortælle den historie, som du ønsker, at dine kunder skal huske dig for. Der findes mange gode eksempler på storytelling, men det vigtigste at sige om det er, at du skal få dine kunder til at føle noget, som de bagefter relaterer til dit produkt.
Der er lavet undersøgelser for, hvorfor storytelling fungerer så godt i markedsføring og branding. Det skyldes nemlig, at din hjerne ikke husker fakta eller tal. Den husker historier, og faktisk skelner hjernen ikke mellem en god historie, du hører/læser, og en oplevelse, du selv har haft. Derfor kan god storytelling få dig til at føle noget, som om du selv havde oplevet det. Se gode eksempler på storytelling her.
Få en partner til storytelling
Storytelling skal være spændende og interessant, før det virker. Men det betyder ikke, at historien skal være helt vanvittig. Det kan sagtens være en rammefortælling om hverdagsting, som vi alle sammen kan relatere til. Det gør ingenting. Det er bare vigtigt, vi får følelserne med.
Mangler du god storytelling for din virksomhed eller dit brand, kan det være en rigtig god idé at få eksterne sparringspartnere med på opgaven – ja, fx Cortekst. Vi vil kunne se det hele udefra, og vi kan sørge for at spørge om de rigtige ting, som gør, at din storytelling bliver skarpere.
Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere.
Et whitepaper er i bund og grund en lille e-bog, som du kan bruge til at dele viden og rigtig godt content. Tit bliver whitepapers brugt som noget eksklusivt content, som dine faste følgere eller kunder kan få gratis. Måske sender du et whitepaper ud med dit nyhedsbrev, eller også kan du tilbyde det mod den lille pris af en e-mail. Hvordan du vil tilbyde dit whitepaper, er helt op til dig. Det vigtigste er, at den viden, du skriver ind i teksten, er reel og vigtig.
Hvorfor lave et whitepaper?
Med et whitepaper kan du inspirere, informere eller dele din viden. Det er rigtig godt givet ud – især hvis du arbejder med en niche. Lad os sige, at du rådgiver om boligkøb eller investeringer i boliger. Dit whitepaper kan handle om, hvilke ting man som køber skal være ekstra opmærksom på, når man ser på ny bolig. Det kan handle om de store svingninger i boligpriserne, hvor du kan forklare, hvorfor der er så store svingninger. Den viden, du deler i dit whitepaper, skal være ekspertviden, så dine kunder, læsere eller følgere får noget eksklusivt fra dig.
Få hjælp til det perfekte whitepaper
Har du ikke selv tid, overskud eller kompetencer til at skrive dit whitepaper, kan du få tekstbureauet Cortekst til at skrive for dig. Vi er trænet i at omsætte viden – også den komplicerede slags – til letforståeligt dansk. Samtidig er vi eksperter i at lytte og sætte os ind i emner, vi ikke normalt ved noget om. Det eneste, vi skal bruge fra dig, er lidt tid til et interview eller en briefing. Herefter vil vi gerne modtage stikord, noter, artikler eller links til relevant viden, som vi kan skrive ud fra.
Står du ikke selv for at sætte whitepaperet op i det rette format, har vi dygtige samarbejdspartnere, der kan gøre det for dig. Har du selv folk til den slags, samarbejder vi også gerne. Hvordan projektet skal køre, er helt op til dig, og vi tilpasser os altid. Når du skal bruge et tekstbureau, skal det være nemmere, end hvis du selv skulle skrive. Derfor bestemmer du, hvordan det skal foregå.
Når vi har skrevet teksten til dit whitepaper, har du altid mulighed for at komme med feedback, og vi retter og redigerer, indtil du er tilfreds.
Derfor skal du vælge Cortekst som din tekstforfatter
Kvalitetstekster
Hos Cortekst får du en tekstforfatter, som er uddannet til at skrive med en cand.mag. i dansk som faglig baggrund.
100 % tilfredshed
Din tekst er først færdig, når du er tilfreds. I vores øjne er den bedste tekstforfatter en, som formår at modtage feedback og omsætte det konstruktivt. Og det bestræber vi os altid på at leve op til.
Hurtig på tasterne
En tekstforfatter lever af at skrive. Det betyder, at vi har træningen og erfaringen i at skrive, og at vores fingre derfor er lynhurtige på et tastatur.
Sådan skriver vi dine tekster
Indledende dialog
Før vi kan opfylde vores job som tekstforfatter til fulde, skal vi lære dig bedre at kende, og derfor vil vi som det første spørge ind til fx:
- Hvad er dit behov for tekst?
- Hvad er din tone of voice?
- Hvem er din målgruppe og persona?
- Hvilken platform skal du bruge tekst til?
- Osv.
Det gør ikke noget, hvis du ikke har svarene på forhånd. Ofte hjælper vi med at finde frem til dem gennem en dialog med dig, hvor vi får sat ord på din virksomheds identitet og dine kunders persona.
Tekstforfatningen starter
Ud fra research, relevante informationer og eventuelt interview med nøglepersoner skriver vi teksten. Efterfølgende læser vi den igennem og giver den en redigering, så du får en gennemarbejdet tekst retur til feedback.
Tilpasning af teksten
Ud fra din feedback retter vi teksten til, indtil du er tilfreds. Er det første gang, vi arbejder sammen, skal der med al sandsynlig en gang eller to til, før tone of voice sidder lige i øjet. Jo flere tekster vi skriver for dig, desto færre redigeringer – fordi vi lærer dig bedre at kende.
Kvalitetssikring af teksten
Når teksten er godkendt, giver vi den altid en sidste omgang korrektur for at være helt sikre på, at vi ikke har overset en fejl eller rykket rundt på noget under en redigering. Det er din garanti for sproglig kvalitet.
Tekstens byggesten
I processen med tekstforfatning har vi fokus på alle de ting, der ligger bag teksten, som skal få teksten til at spille på alle tangenter. Samtidig trækker vi på vores faglighed og har øje for de sproglige detaljer i teksten. Det kan fx være sætningskonstruktionerne i teksten, som skal være med til at give den en mere rytmisk læseoplevelse. Rytme i teksten er også med til at fastholde læseren, fordi det giver et bedre flow. Det har desuden andre fordele. Fx er det også med til at give en større læsevenlighed og bedre læseforståelse. Der er dermed god grund til at arbejde med sætningskonstruktionerne, når vi er i skriveprocessen. Du kan læse meget mere om sætningskonstruktioner i denne blog
Hvad er tekstforfatning?
Når vi skriver teksten, er vi i skriveprocessen. Det er her, vi samler al den viden og alle de informationer, der sammen skal danne grundlag for din tekst, og sætter nye ord på. Ord, som passer til din virksomhed og din tone of voice. Det er også her, vi leger med ordene, og særligt når det drejer sig om korte tekster, payoffs eller overskrifter (som du desuden kan læse mere om her)
Selve skriveprocessen kan udforme sig på forskellige måder alt efter, hvilke tekster i hvilken genre vi skal skrive – tekstens genre har ligeledes indflydelse på, om det er en kort eller en lang tekst. Processen for at skrive en lang tekst er ofte meget anderledes end at skrive en kort. Simpelthen fordi der er mindre plads til at få sagt det rigtige og det vigtige, når du har en kort tekst. Derfor gælder det om at være ultra præcis og kortfattet.
I begge scenarier er det dog yderst relevant at arbejde med sproget, så det ikke bliver kedeligt. Teksten skal fange dine læseres opmærksomhed og få dem til at huske dig. Hvordan du undgår kedelige tekster, kan læse om her
Tekstredigering finpudser detaljerne
Teksten er aldrig færdig, når den lige er blevet skrevet. Først skal den redigeres. Det betyder, at tekstforfatteren læser teksten igennem igen og finpudser sætninger, ordvalg, overskrifter osv. Nogle gange er der måske afsnit, der skal byttes rundt. Måske skal noget slettes. Måske skal noget tilføjes. Det er i denne fase, den endelige tekst tager sin form – og først når redigeringen er færdig, giver det mening at læse korrektur på teksten. Det skyldes, at der kan snige sig utroligt mange fejl ind under en redigering, hvor både tekstforfatteren og en eventuel anden læser samt kunden flytter rundt på ord og sætninger.
Derfor er korrektur altid det allersidste, der skal til, før en tekst er helt færdig. Desuden giver det også god mening at give teksten endnu en korrektur, når den har været igennem opsætning på fx hjemmeside eller lige inden, den skal sendes til tryk.
Hvad er en tekstforfatter?
Online tekstforfatter, indholdsforfatter og content writer er alle sammen betegnelser for en tekstforfatter. Alle skriver tekster, der bliver brugt på forskellige platforme med forskellige formål, både som salgstekster, markedsføringstekster osv.
At være tekstforfatter lyder måske ret nemt? Især hvis du researcher lidt på ordet og finder ud af, at det faktisk bare betyder at skrive en tekst om et eller andet bestemt emne. Lidt ligesom en stil i folkeskolen. Der er ingen specifikke regler, der er ingen lærere, der sætter røde streger, og der sker heller ingenting, hvis du sætter et komma forkert eller skriver krem fræs i stedet for creme fraiche.
Men det er bestemt ikke rigtigt! Tekstforfatteren skal kunne arbejde strategisk med teksterne, så de både passer til målgruppen, virksomheden, mediet – samt mange flere faktorer, som er afgørende for tekstens kvalitet. Desuden er det sådan, at hvis du skriver en tekst, hvor stavefejl og grammatiske fejl er udbredt, så virker teksten ikke professionel, overbevisende og funktionel. Og det gælder, uanset om du skriver som online tekstforfatter, indholdsforfatter eller content writer
Derfor kan det være en god idé at hyre en professionel tekstforfatter, der kan hjælpe dig med dine tekster. Du kan læse om, hvad du kan bruge en tekstforfatter til her.
Fejl i teksten påvirker læsningen
Umiddelbart tænker vi ikke over, hvor meget en tekst kan påvirke vores holdning om et bestemt emne. En tekst skal være korrekt både sprogligt og grammatisk, for at den er gennemsigtig, og forståelsen ikke går tabt. En god tekst gør dig ikke opmærksom på, at den påvirker din holdning. Den gør det bare.
Vi er alle blevet skolet i tekstarbejde og tekstforfatning på diverse uddannelsesinstitutioner helt fra barnsben, og tekst er repræsenteret i alt fra reklamer til skønlitteratur og faglitteratur. Derfor vil de fleste mennesker også opdage, hvis der er en stavefejl, og derved kan vi risikere at miste fokus og pointen i teksten.
Fejl ødelægger din virksomheds troværdighed
De værste former for stavefejl er dem, der får meningen af teksten til at fremstå anderledes, end tekstforfatteren havde intenderet. Desuden virker en nyhedsartikel ikke professionel og troværdig, hvis den er fuld af stavefejl. Vi er vant til at læse tekster, der er skrevet af professionelle skribenter, og derfor er det heller ikke særlig tit, vi støder på stavefejl – men når de er der, bider vi mærke i dem!
Hvis du læser en e-mail i din e-boks fra sygehuset eller lægen, som er fuld af stavefejl, tænker du med det samme: Er det praktikanten, der har fået lov til at skrive denne mail? Eller værre: Er det overhovedet en kompetent læge, der har skrevet denne mail? Professionaliteten skinner igennem i teksten, og hvis du vil tages seriøst, må du have teksten i orden, for det er det første, folk møder.
Læs fx vores blogindlæg for at blive klogere på, hvad en korrekturlæsning gør for dine tekster.
En kreativ tekstforfatter skriver tekster, du husker
Vi bliver mødt af tekst alle vegne – ja, nærmest uanset hvor vi kigger hen. Om det så er vejskilte, informationer eller markedsføring, så er det altid sådan, at vi husker det, der skiller sig ud. Det er også derfor, at du kan køre igennem 10 forskellige små byer, men du husker kun navnet på den by, der havde det sjove navn. Eller den radioreklame, der havde en ny og anderledes ordvending.
Netop af den grund er kreativitet yderst vigtig, når det kommer til tekster, og en kreativ tekstforfatter forstår, hvordan det kan hjælpe teksten på vej til at blive den bedste version af sig selv. Det kræver ofte en erfaren tekstforfatter for at se, hvordan det kreative element spiller bedst sammen med det formål, teksten skal opfylde. Og en dygtig tekstforfatter forstår, at både formålet og tekstens kvalitet skal gå op i en højere enhed. Det får du med professionel tekstforfatning hos Cortekst. Vi vægter den tillid, der er mellem os og vores kunder – du kan læse om, hvorfor vi gør det, her
Forlag og manuskripter
Det er dog langt fra kun forretningsverdenen, der kan have gavn af god tekstforfatning. En anden stor branche, der arbejder med tekst, er selvfølgelig forlagsbranchen. De fleste store forlag har deres egne ansatte eller afdelinger, der beskæftiger sig med tekstforfatning. Forlags- og bogbranchen er nok den branche i verden, hvor tekst betyder allermest. Forlagene skal både markedsføre de bøger, de udgiver, men de skal også skrive om dem, analysere dem, skrive artikler om forfatterne og alt andet, der hører til.
En del forfattere vælger at udgive deres bøger selv, hvilket betyder, at deres tekst skal stå knivskarpt. Et manuskript er et kunstnerisk værk, hvor stavefejl og grammatik kan være en del af det kunstneriske udtryk, men det kan meget hurtigt ses, hvis dette ikke er tilfældet. Selvudgivende forfattere kan risikere, at deres bog ikke får den bedste forudsætning for succes, hvis sproget ikke er i orden. Desuden kræver en bog altid markedsføring på den ene eller anden måde. Med en god tekst, anmeldelse, artikel eller analyse af bogen og/eller forfatteren har bogen bedre muligheder på markedet.
Professionelle tekster - skrevet af uddannede tekstforfattere
Hvad kan vi som tekstforfattere gøre for dig?
Alt i alt kan god tekstforfatning gøre ekstremt meget for dig og din karriere. Hos Cortekst bestræber vi os på at skrive godt, professionelt og efter dine behov. Du kan komme til os, hvad enten du ved præcis, hvad du vil have, eller hvis det er lidt mere kompliceret end som så. Gode tekster om gode emner kan være svære at præcisere, og det har vi fuld forståelse for. Vi ved godt, hvor svært det kan være, og derfor vil vi også altid være klar til at have en snak med dig om, hvad du kunne tænke dig.
Vi skriver både tekster for erhvervslivet, store som små virksomheder, men vi skriver også for dig som privatperson, hvis du har brug for en god artikel om et eller andet specifikt. Derudover arbejder vi også med pjecer, hjemmesidetekster, SEO-tekster, nyhedsbreve osv.
Hos Cortekst ser vi tekstforfatning som et samarbejde med dig. Vi skriver bedst, når du er med i processen. Vi ser tekstforfatning som en meget vigtig opgave, og derfor sikrer vi os altid, at både teksten, det sproglige og det grammatiske er helt i orden. Du får tilknyttet én tekstforfatter, som arbejder sammen med dig om teksten. Derudover er vi altid flere, der læser teksten igennem for at sikre dens kvalitet.
Uanset om vi vil det eller ej, så betyder tekst rigtig meget i vores hverdag og vores professionelle liv. Teksten skal være korrekt, den skal være skarp, den skal være kreativ og vigtigst af alt – den skal sige præcis det, du mener!
Kontakt os gerne på mail eller telefon, hvis du kunne tænke dig at høre mere om tekstforfatning hos os. Vi glæder os til et samarbejde med dig!
Tekstforfatterens arbejdsproces
Det kan lyde enkelt at skrive en tekst, men ofte er der mange forskellige aspekter, der fletter sig ind. Derfor er det som tekstforfatter vigtigt at have en metodisk tilgang til det at skrive tekster. For os sker det igennem research af kunden, interview med en medarbejder og derefter skrivning og redigering, hvor vi følger en række principper, der alle styrker teksten.
Tekstforfatterens research
Som tekstforfatter starter processen med en gennemgående research af organisationen eller virksomheden, der skal skrives for. Det gør vi for at danne os et indtryk af virksomhedens tone of voice, målgruppe og jargon. På den måde ved vi, hvilke spørgsmål vi skal stille for at kunne skrive den bedst mulige tekst.
Interview med en tekstforfatter
Under interviewet sporer vi os ind på selve teksten. Vi stiller uddybende spørgsmål til dine svar, og sammen med dig finder vi den bedste vinkel, så vi har en retning, teksten skal skrives i.
I denne del lytter vi også til, hvilket sprog du taler med, fordi det giver os et endnu dybere indblik i det sprog, som vi skal skrive med, når vi skal skrive for dig. Det kan fx være, hvis teksten er til et LinkedIn-opslag eller -artikel fra din personlige profil, eller hvis du har hyret en tekstforfatter til at skrive din selvbiografi eller erhvervsbiografi. Du kan læse mere om ghostwriting i bloggen
Tekstforfatteren går til tasterne
Når interviewet er færdigt, skal det hele skrives. Der er mange småting at tænke på som tekstforfatter. På et overordnet plan er det vigtigt at kende genren. Er det en hjemmesidetekst, så har læseren en tendens til at skimme, hvilket du kan læse mere om i vores side om emnet. Er det til sociale medier, skal teksten fange med det samme, så læseren ikke scroller væk. I begge tilfælde skal teksten komme det i møde.
Fra sætning til sætning er der også vigtige ting at tænke på. Sætningerne skal være præcise og konkrete, så læseren ikke skal studse over meningen med dem. En anden god regel er at sætte grundled og udsagnsled tæt på hinanden, så læseren ikke glemmer, hvem der gjorde hvad. Læs mere i Sætningskonstruktioner – en professionel tekstforfatters murske
Afslutning af processen
Når skriveprocessen er færdig, skal teksten redigeres og passes til. Det gør vi både internt med en redaktørs friske øjne på teksten samt ud fra feedback fra dig. Når du er tilfreds med teksten, får den en afsluttende korrektur, hvorefter din tekstforfatter sender teksten retur til dig – og så er den klar til at komme ud i verden, hvad enten det er på LinkedIn, på en hjemmeside eller i en brochure.
Målgrupper
Alle skriver til en målgruppe, mens de skriver – bevidst eller ubevidst. Sådan er vi bare indrettet. Men det er en stor fordel at være bevidst om, hvordan du skriver til en målgruppe, fordi det kan styrke din tekst. Det er en af de væsentligste ting, der adskiller en tekstforfatter fra en ikke-tekstforfatter.
Så hvordan skriver du til en målgruppe? Det er klart, at det kommer helt an på, hvilke tekster du skal bruge. Hvis du vil have tekster, der sælger, skal du vide præcis, hvad der fanger den målgruppe, som du skriver til. Mennesker er forskellige. Nogle vil bare have det billigt, mens andre går op i, at kvaliteten er 110 % i top.
Politik er et godt eksempel. Politikerne ved om nogen, hvordan man skriver tekster, der vil rykke holdninger. Politikere får lavet utallige målinger, der præcis måler deres målgruppes holdninger og værdier. På den måde ved politikerne præcis, hvilke sager de skal vælge, og hvordan de skal vinkle sagen, så den rammer deres modtageres følelser og får dem til at reagere og i sidste ende stemme på dem.
Det er meget det samme, som en tekstforfatter gør. Vi ved, at en håndværker skal skrives til på én måde, og at en akademiker skal skrives til på en anden måde. Helt simpelt forklaret. For i virkeligheden er der virkelig mange andre faktorer i spil.
Det fører frem til målgruppens sprog. Endnu en ting, en tekstforfatter er særlig bevidst om. Målgruppens sprog er essentielt, fordi gode tekster taler i øjenhøjde med læseren. Hvis du bruger akademiske floskler eller lange kringlede sætninger, risikerer du, at læseren ruller med øjnene og springer videre til den næste tekst, før du har givet ham dit budskab.
For at spice din tekst op kan du også vælge at bruge emojis i dine tekster. Det kan give noget ekstra dynamik til din tekst og gøre den lidt mere læsevenlig.
Hvis du vil læse mere om målgrupper og de forskellige målgruppers behov, så tag et kig på blogindlægget Taler du med din målgruppe, når du skriver? Guiden til at få din målgruppes opmærksomhed.
Hvis du synes, det bliver for omfattende at arbejde med målgrupper, kan du vælge at bruge en tekstforfatter til at skrive din tekst.
Tekstgenrer
Hjemmesidetekster, opslag til sociale medier, nyhedsbreve etc. Der er nok af genrer at tage fat på som tekstforfatter. Det er derfor enormt vigtigt at have styr på de forskellige slags genrer og de forventninger, der er til dem, for at give de bedste forudsætninger for teksterne.
Der er fx meget forskel på, om du skriver virtuelt eller analogt. Hvis du skriver virtuelt, skal du være opmærksom på, at folk har en tendens til at skimme. Derfor skal du være opmærksom på at lave interessante og fængende overskrifter og på at sørge for, at nøgleord eller vendinger bliver markeret med fed. Det hjælper læseren med at sortere i viden og viser ham hurtigt, at det er en relevant tekst, han sidder med. Alt det uddyber vi i artiklen Hjemmesidetekster er din digitale vært.
Til sociale medier er det vigtigt, at du skriver levende og fængende, så du hurtigt får etableret en relation til læseren, så han eller hun ved, at det her opslag giver værdi til deres hverdag. Her skal du fatte dig i korthed, så læseren ikke skal læse en hel roman.
Nyhedsbreve er også et helt emne for sig. En misforståelse med nyhedsbreve er, at salg er endemålet. Det er det ikke nødvendigvis. Det vigtigste er, at du giver værdi til kunden. Det kan du bl.a. gøre ved at tage udgangspunkt i et typisk problem, som læseren står i. Du kan enten hjælpe med at løse det problem, eller du kan fortælle, at du står i et tilsvarende problem og derved skabe identifikation. Det kan du læse mere om her.
Creative writing
Creative writing er en disciplin inden for tekstforfatning, som vi gør brug af hos Cortekst, når det er relevant. Creative writing har færre regler og mere frie rammer end fx faglig formidlingsskrivning, der har regler og forventninger om bl.a. struktur, stavning og indhold.
Formålet med creative writing er at udtrykke tanker, følelser og stemninger frem for blot at formidle information. Der er derfor ikke noget i creative writing, der som sådan er forkert. Det er tekstforfatterens tanker og idéer, der er det vigtigste – ikke den logiske struktur eller det korrekte sprog.
Creative writing er altså en ekspressiv form skrivning, der stiller krav til, at du bruger din egen fantasi og historie til at formidle et bestemt budskab, følelse eller plot. Mange forbinder derfor især denne type af skrivning med skønlitteratur. Kernen i creative writing er dog først og fremmest at formidle menneskelige oplevelser, og derfor rækker disciplinens tilgange langt ud over skønlitteraturen.
Når en tekstforfatter skriver nonfiktive tekster – fx tekster til din hjemmeside, et SoMe-opslag eller en mail eller lignende – vil du derfor også kunne bruge disciplinens tilgange, da det først og fremmest handler om at kunne kaste et kreativt lys på din tekst.
Hos Cortekst bruger vi fx creative writing til at holde kreativiteten i live og finde nye, spændende måder at skære en tekst på, da det er vigtigt, at en tekstforfatter kan matche kundernes ønsker og behov fuldstændigt.
Når vi skriver en tekst for en virksomhed, skal vi både kunne matche en virksomheds tone of voice, modtagergruppe og værdier. Der er derfor ofte brug for at finde nye og kreative veje at gå til skrivningen på, og her er tilgangene fra creative writing en stor hjælp.
Hvis du vil være klogere på, hvad creative writing går ud på, eller hvis du vil være bedre til at skrive, kan du booke vores workshop i creative writing. Her får du gode idéer og værktøjer til, hvordan du skriver bedre tekster.
Tekstforfatter produktbeskrivelse
En produktbeskrivelse er den salgstekst, som ligger under hvert af dine produkter på fx hjemmesiden. Teksten forklarer, hvilket produkt der er tale om, og hvorfor det er værd at købe.
Formålet med en produktbeskrivelse er at give brugeren alle nødvendige detaljer om funktioner, fordele og udbytte ved produktet. Teksten skal øge interessen for produktet og skal i sidste ende få dine kunder til at gennemføre ordren.
Som tekstforfatter skal man dog ikke bare kunne formidle selve produktet og dets funktioner og værdier. Man skal også få teksten til at ramme sin modtagergruppe. Skriver du til en for bred modtagergruppe, bliver teksten for tynd og intetsigende for alle. Og skriver du til en for smal målgruppe, risikerer du ikke at få fat i alle de kunder, som produktet egentlig henvender sig til. Derfor kan en produktbeskrivelse være en kompliceret disciplin.
Endelig skal en produktbeskrivelse også afspejle din virksomhed og de værdier, som du står for.
For tekstforfatteren er det vigtigt at ramme plet med produktteksterne, da en god og fyldestgørende produktbeskrivelse ikke bare vil øge din konverteringsrate, men også spare dig for returneringer og utilfredse kunder, da fordele og ulemper ved produkterne vil fremgå klart inden køb.
Læs desuden mere om SEO-tekster, hvor du kan blive klogere på, hvordan tekst og SEO hænger sammen.
Kampagner / trykt materiale
Brygger du på en idé om en fremtidig kampagne? Hos Cortekst er vi eksperter i formidling, og hvordan du skal kommunikere til dine kunder. Om din kampagne strækker sig over sociale medier, i dit nyhedsbrev eller fysisk, eksempelvis på en messe, hvor du får brug for flyers og bannere, så har vi som tekstforfattere de sproglige færdigheder. Vi har mange års erfaring med kampagnemateriale og trykt materiale som tekstforfatter.
Og for nogle kunder er det ikke online, at de bedst møder deres kunder. Måske møder du oftere dine kunder til møder eller messer? Der er trykt materiale mere effektivt, eksempelvis i form af en flyer, bog eller magasin. Her kan kunderne sidde med noget i hånden, som de hurtigt kan læse og få et overblik over, hvad netop din virksomhed kan tilbyde, og hvem I er.
Trykt materiale vs. digitalt
I dag er der meget fokus på strategier på sociale medier, og hvordan vi kan SEO-optimere, så vi kommer bedst og bredt ud til potentielle kunder. Men der er stadig en styrke i papiret. Der sker nemlig noget, når vi får noget fysisk i hånden, som vi skal læse. For vi husker nemmere ting, vi har stået med i hånden, frem for noget vi har scrollet hen over i feedet.
Når vi læser bøger eller brochurer er vi mere opmærksomme på det, vi har mellem hænderne. Hvorimod det på computeren eller smartphonen er nemmere at blive distraheret af mails, der popper op, eller notifikationer fra venner på messenger.
Teksten i trykt materiale har altså sin styrke i, at teksten bedre opfattes og forstås – og derfor er det, der står, vigtigt. En tekstforfatter kan redigere og/eller forfatte dit kampagnemateriale, så det opnår dets formål – det gør vi hos Cortekst.
Den gode fortælling skaber salg
I dit kampagnemateriale er det vigtigt at have en storytelling, der sælger din virksomhed. Og den skal gå på tværs af alt digitalt og trykt materiale. På den måde får du skabt en samlet fortælling, der understøttes af en rød tråd gennem alt dit kampagnemateriale. Hvordan vi som tekstforfattere kan hjælpe dig med at sælge din virksomhed gennem den gode fortælling, kan du læse mere om under vores ydelse: Storytelling.
Brug kundecases som reference
Det er ofte en god strategi at inddrage kundecases i trykt materiale som en del af dit kampagnemateriale. Hvad sælger bedre end tilfredse kunder?. Og dine egne kunders ord er den bedste måde for andre at høre om din virksomhed. De overbeviser ofte bedre, da det er folk “udefra”, som ellers ikke har tilknytning til virksomheden. Det er oftest bedre i stedet for at lægge al ansvaret over på en sælgende tekst, eller en medarbejder, der typisk anses som en, der bare gerne vil sælge sit produkt. Dine egne kunder har nemlig selv fået en oplevelse, som dine potentielle kunder gerne vil kunne spejle sig i. Læs mere om værdien af kundecases her.
Kampagnemateriale på andre sprog
Skal du til messer i udlandet, eller har du virksomheder forskellige steder i Europa? Vi samarbejder med en række skarpe oversættere, hvis du skal have oversat dit kampagnemateriale til flere sprog. De oversætter blandt andet til tysk, engelsk, spansk, polsk m.m.
Vi har også kontakt til trykkerier, der udbyder forskellige løsninger til bannere, flyers, brochure. De supplerer med viden og tekniske færdigheder i forhold til opsætning, og hvordan vi fanger dine potentielle kunders opmærksomhed bedst. Din tekstforfatter – Cortekst – hjælper dig med, hvordan du får dine kunder fra papiret til købsknappen.
En kampagne kan blive et stort projekt – og derfor skal det også være brugbart, så det får en effekt og ikke bare er penge ud ad vinduet.
Eksempler på kampagnemateriale
Som tekstforfatter laver vi tekst til alle typer af kampagnemateriale, som ikke kun indebærer trykt materiale. Tekst til:
- Sociale medier:
- TikTok
- Youtube
- Digitalt:
- Hjemmeside
- Annoncer til Google
- Nyhedsbrev
- Whitepaper
- Trykt materiale
- Brochure
- Flyer
- Roll up
- Banner
- Klistermærker
- Visitkort
- Plakater
- Magasiner
- Blade
Har du lyst til at læse mere specifikt om, hvilke fordele kampagnemateriale har for dig, så hop ind på Mias blogindlæg Tekst på tryk. Det tager 5 minutter at læse. Og Mia forklarer simpelt, hvordan du med fordel kan bruge trykt materiale i dine kampagner.