pressemeddelelse - Fang pressen og kunderne

Skal du bruge en effektfuld pressemeddelelse?

Skarpe pressemeddelelser er din åbning til mere

De fleste virksomheder sender pressemeddelelser ud, når de har noget vigtigt at fortælle. Men hvordan får du pressemeddelelsen spændende nok til, at læseren faktisk læser den? 

Hos Cortekst får du pressemeddelelser, der har den rigtige vinkel, det rigtige budskab og kan åbne dine døre hos pressen, kunder eller andre interessenter. Vi har mere end syv års erfaring i at skrive pressemeddelelser til forskellige medier og for forskellige brancher.

Pressemeddelelser der fanger pressen og kunderne
Pressemeddelelse blev til artikel i avis

Hvorfor skal du have Cortekst til at skrive din pressemeddelelse?

En pressemeddelelse er en helt bestemt genre at skrive i, og hvis du ikke har erfaring med det, kan det være rigtig svært selv at skrive noget, der faktisk kan bruges. Én ting er, hvad du selv mener er vigtigt i pressemeddelelsen – en anden ting er, hvad en journalist eller anden interessant synes er interessant.

En pressemeddelelse skal ...

Cortekst har tidligere hjulpet kunder med at komme i medierne, og det er det, der er det primære fokus med en pressemeddelelse. Vil du se eksempler på pressemeddelelser, vi har lavet?

Hjælp til pressemeddelelser?

Derfor skal du vælge Cortekst som din tekstpartner

Viden omsat til god tekst

Vi er vant til at skrive for mange forskellige virksomheder og brancher, og vi kan hjælpe dig med at finde den rigtige vinkel på pressemeddelelsen.

Høj kvalitet

Vi er uddannet cand.mag i dansk og skrivekunst og har mere end syv års erfaring – vi kan skrive tekster i alle formater.

Vi er hurtige på tasterne

Hvor længe bruger du på at forfatte en tekst? Vi vil næsten vædde med, at vi er hurtigere – vi laver ikke andet end at skrive.

Hvordan foregår det, når du skal have lavet en pressemeddelelse?

Processen hos Cortekst er ret simpel, og det kræver ikke meget tid af dig, når vi skriver for dig. Når du hyrer en tekstforfatter til at skrive en pressemeddelelse for dig, regner du ikke med, at du selv skal sætte meget tid af – og det sørger vi for at efterleve.

Den indledende dialog

Før vi går i gang med selve tekstarbejdet, har vi brug for at vide lidt mere om dig, din virksomhed, produkt eller ydelse, så vi kan danne os et overblik. For os er enhver opgave et samarbejde, og derfor starter alle tekstopgaver med en god snak.

Formål, medie, budskab, modtager

En pressemeddelelse skal være mere skarp end mange andre slags tekster. Det skyldes, at den typisk sendes til en journalist, som hurtigt skal blive interesseret og danne sig et overblik over, hvad pressemeddelelsen handler om. Derfor er det vigtigt for os, at vi ved, hvad dit formål er med pressemeddelelsen, hvilket medie du håber på bliver interesseret, hvad budskabet er, og hvem modtageren er. Der er forskel på folk, og derfor er der også forskel på, hvordan teksten skal skrives.

Interview med dig eller nøgleperson

De fleste pressemeddelelser er bygget op som artikler og indeholder citater. Vi vil derfor altid lave et interview med dig eller andre nøglepersoner, der udtaler sig om budskabet. Det kunne fx være om lanceringen af et nyt produkt, om virksomhedens bæredygtighedsmål eller et nyopstået samarbejde. 

Vi sørger for alt ang. interviewet: aftaler, spørgsmål og interview. Du skal faktisk ikke tænke på noget.

Tone of voice – den neutrale tone

En pressemeddelelse er neutral i tonen. Afsenderen er udadtil ikke fremtrædende, og det skal helst virke, som om en journalist udefra har skrevet den i første omgang. Derfor er det smart at få en ekstern tekstforfatter på opgaven.

Tekstforfatning og redigering

Vi skriver pressemeddelelsen og sørger samtidig for en redigering og huskorrektur, før du får den fra os. I denne proces er du altid meget velkommen til at vende tilbage med kommentarer og rettelser – det er dig, der skal bruge teksten, og derfor er den ikke færdig, før du er tilfreds. Redigeringer hører altid med i prisen, og vi regner altid med, at der er et par redigeringer i udarbejdelsen.

Du får den færdige pressemeddelelse

Når du er helt tilfreds, afleverer vi teksten til dig i en Word-fil. Herefter kan du sætte den op grafisk, som du ønsker det. Vil du gerne have, vi står for den del, har vi dygtige samarbejdspartnere, der kan hjælpe.

Skal vi skrive din pressemeddelelse?

Læs mere om pressemeddelelse?

En pressemeddelelse bruges af alle typer af virksomheder for at skabe opmærksomhed om noget helt bestemt. Det kan fx være fusioneringen mellem to virksomheder eller måske åbningen af en ny butik. En pressemeddelelse laves ud fra noget aktuelt.

Pressemeddelelser er skrevet som små artikler, hvor der typisk er en helt klar opbygning. Den er oftest lavet med en titel, en underrubrik, en brødtekst med citater, informationsafsnit og afsnit for videre kontakt.

Længden er faktisk meget vigtig – helst ikke mere end én A4-side. Det skyldes, at pressemeddelelsen skal være en god teaser for et videre forløb, og hvis formålet med den er, at en journalist fra et medie skal blive interesseret, så skal den ikke være for lang. Journalisten har ikke tid til at læse det hele og skimmer typisk.

Enten kan virksomhederne få en journalist eller en tekstforfatter til at skrive den, eller også sidder deres egen PR-afdeling med opgaven. Det kommer meget an på, om virksomheden har kompetencer in house, der kan løse opgaven.

For os hos Cortekst tager det ikke lang tid at lave en pressemeddelelse – typisk omkring 3 timer. Prisen er selvfølgelig inklusiv research, interview, tekstforfatning, redigering og korrektur. Du kan se vores priser her.

Lad os høre fra dig