PRISER

DU KAN ALTID FANGE OS PÅ TELEFONEN

HVAD KOSTER EN
TEKSTFORFATTER?

Priser på tekstforfatning, korrektur og redigering kan svinge meget, alt efter hvad du skal bruge. Her kan du se vores priser for kvalitetstekster, som altid skrives af uddannede tekstforfattere, redaktører og korrekturlæsere.

Pris og kvalitet
hænger det sammen?

Det er en gængs opfattelse, at pris og kvalitet hænger sammen, og når man taler tekstforfatning, er det ingen undtagelse. Der findes en masse forskellige former for tekstforfatning, og alt efter hvad du vil have, er prisen også derefter.

At skrive gode tekster kan ikke gøres på 0,5, og man må have respekt for, at gode ting tager tid. Dog er en uddannet og dygtig tekstforfatter hurtigere til at skrive, og derfor er det ikke dyrt at få en professionel til at tage sig af dine tekster.

Gør dig selv en tjeneste – du skal lave det, du er god til! Så klarer vi teksterne.

Skal du bruge tekster til din hjemmeside, din blog, dit katalog, din e-bog eller noget andet, skal du bruge en tekstforfatter. En tekstforfatter skal have en masse ting for øje, når han eller hun skal skrive teksterne: din forretning, din målgruppe, dit produkt samt kreativitet og fængende, sælgende tekst. Det kræver forarbejde, research og redigering af teksten, når den er færdig – og det kræver tid og faglighed og erfaring. Tekst er ikke bare tekst. Der er en verden til forskel fra hjemmesidetekst til en pressemeddelelse. En uddannet tekstforfatter ved, at korrektur og sætningskonstruktion er vigtig for, at budskabet kommer rigtigt ud til læseren. En vigtig pointe er, at det ikke er alle, der kan skrive gode tekster. 

En del af vores kunder får lavet hjemmesidetekster, som selvfølgelig skal være SEO-optimerede. Det er så sindssygt vigtigt, at tekster på hjemmesider er skrevet ud fra en SEO-analyse, som er en disciplin i sig selv at lave ordentligt. Mange SEO-eksperter er så dygtige til analyserne, men de er ikke altid skarpe i gode tekster. De ved, hvilke ord og sætninger der ranker højt, og som derfor selvfølgelig skal være en del af teksten – dog vil vi påstå ud fra erfaring, at de ikke altid er skarpe til at skrive virkelig gode tekster. Når vi arbejder med virksomheders hjemmesidetekster, forhører vi os altid om SEO-analysen. Hvis virksomheden ikke har fået lavet analysen, kan vi enten sende opgaven videre til en af vores dygtige samarbejdspartnere, eller virksomheden kan selv finde en ekspert på området. Vi vil aldrig selv begive os ud i SEO-analyser, for vi kender vores egne styrker, og det er teksterne.

Der er det med SEO, at det ikke bare er sådan lige til. De eksperter, vi arbejder med, er klar over, at tekster, der er SEO-optimerede, også skal være fængende, for at Google ranker siden højt. Hvis læseren ikke finder værdi i teksterne fra første øjekast og hurtigt går væk fra siden igen, vil siden altså ikke ranke på Google, og så vil SEO være komplet ligegyldigt. Teksterne SKAL være skrevet godt, før en læser bliver hængende. Hvis det hele spiller sammen, har du virkelig gode forudsætninger for, at din hjemmeside bliver besøgt, og at folk bliver derinde.

Hjemmesidetekster svinger i pris alt efter, hvem der laver dem. Vi har selv lagt vores pris i midten af udbuddet: 800 kr. i timen ekskl. moms. Det lyder måske af meget, men igen skal man have forarbejdet in mente. Det er både research, interview, hvis det er nødvendigt, planlægning, redigering, korrekturrunder osv.

Har du en simpel hjemmeside, hvor du skal have en forside, om produktet/servicen, om os og kontakt, vil priserne typisk ligge på omkring 3.000 kr. ekskl. moms. I interviewet når vi at få et rigtig godt indtryk af virksomheden og får spurgt godt og grundigt ind til produktet eller servicen. Herefter bruger vi et par timer på at skrive, hvor der både er redigering og korrektur med.

Nogle tekstforfattere arbejder med en pris pr. ord, som også giver god mening i forhold til hjemmesidetekster, hvor der skal en bestemt længde til. Det kan svinge fra 0,50 øre pr. ord og helt op til 3 kr. pr. ord. Igen kommer det meget an på kvaliteten af teksten, og hvad du skal bruge den til

En pressemeddelelse eller en artikel er noget helt andet end hjemmesidetekster. Her skal teksten opbygges anderledes, der skal være flere inddelinger med underoverskrifter, og der skal måske også være citater. En pressemeddelelse er desuden i den journalistiske genre, hvor formålet med teksten er noget andet end en hjemmesidetekst. Derfor må tekstforfatteren have kenskab til genren, før teksten overhovedet kan bruges til noget.

En garvet journalist, der arbejder freelance, kører sikkert med en højere pris end vores 800 kr., fordi de ikke har lavet andet end at skrive artikler med skarpe vinkler i 30 år. Er du ikke villig til at betale prisen, må du kravle længere ned ad rangstigen. Erfaring er ikke alt, men kan være en sikkerhed for dig, hvis du vil have noget, der er spot on fra starten. I forhold til artikler og pressemeddelelser vil jeg dog anbefale, at du aldrig bruger et ”lavpris-bureau” til opgaven. At skrive til pressen er en disciplin i sig selv.

En almindelig pressemeddelelse er på en side á ca. 400 ord. Sådan en laver vi for 1.600 kr. ekskl. moms. Heri ligger både interview, research, tekstforfatning, redigering og korrekturlæsning, så pressemeddelelsen er klar til at blive sendt afsted.

"Vi har brugt Cortekst til udarbejdelse af hjemmesidetekster af flere omgange. De leverer altid topkvalitet til fornuftige priser – kan varmt anbefales!"

Juri Wulff, Nordkern
UX ingeniør & co-founder