3 OVERSKRIFTER
DER FÅR KUNDEN TIL AT KLIKKE
Marie Hvidberg
Tekstforfatter og projektansvarlig
Partner og medstifter af Cortekst
Læsetid: 4 minutter
Se mig! Læs mig! Klik her! Det kunne lige så godt være overskriften på den her blog, for det er præcis det, den kommer til at handle om. Hvordan i alverden får vi kunden til at klikke sig ind på vores blogs, artikler, cases, e-bøger osv.? Det findes der gode sproglige tricks til, og dem deler jeg med dig lige her.
Som det allerførste kan vi kaste et blik på min overskrift: 3 overskrifter, der får kunden til at klikke. Den har sikkert fået dig herind, og det er der en god grund til. Vi er nemlig vilde med lister, der er hurtige at skimme igennem, og det pirrer vores nysgerrighed. Du tænker nemlig med det samme ”Uh, hvad er det for nogle overskrifter? Det skal jeg lige se.” Derfor kunne den første overskrift, der får dine kunder til at klikke videre, være:
1. LISTER OG EN LOVNING PÅ NOGET OVERSKUELIGT. FX
3 gode grunde til, at du er træt om eftermiddagen
4 råd til at få en bedre økonomi
Disse 10 ting skal du vide, når du tager til Vietnam
Få den flotteste terrasse: 5 billige tricks
Den næste overskrift, der får din kunde til at klikke, er lovningen om en nem og hurtig guide til et eller andet. Lige så meget som vi elsker lister, elsker vi også guides og to dos. Der er en grund til, at YouTube i mange år har været vores foretrukne sted at lære nye ting på en hurtig måde: tutorials.
Den næste overskrift er derfor:
2. GUIDES, TO DOS OG TUTORIALS. FX
Guide: Kom i dit livs form
Dos and dont’s, når du skal investere i aktier
Bliv influencer – sådan gør du
Giv dine gamle møbler nyt liv: Få en hurtig tutorial her
Hvis du allerede nu kan se en rød tråd i de forskellige overskrifter i form af, at vi lover folk et eller andet, så er det helt rigtigt. Vi skal huske på, at alle er mest interesseret i at læse noget, der kan gøre dem klogere, bedre eller hurtigere til et eller andet. Og samtidig skal læseren være i fokus – ikke dig. I overskrifter skal du helst fange folk ved at snakke direkte til dem. Du kan se det her:
3 gode grunde til, at du er træt om eftermiddagen
4 råd til at få en bedre økonomi
Disse 10 ting skal du vide, når du tager til Vietnam
Få den flotteste terrasse: 5 billige tricks
Guide: Kom i dit livs form
Dos and dont’s, når du skal investere i aktier
Bliv influencer – sådan gør du
Giv dine gamle møbler nyt liv: Få en hurtig tutorial her
Jeg har highlightet de vigtigste ord i de ovenstående overskrifter. Ud over de indlysende som du, dit og dine har vi de indirekte: få, bliv, giv. De er alle i bydeform og taler indirekte til læseren. Ubevidst gør bydeform, at vi ikke giver læseren et valg. Det lyder lidt hårdt, men det er ”bare” ord, og der er intet kriminelt over det. Vi kan sammenligne det med reklamebranchens nudging: Det er et puf i den rigtige retning, som man siger. Eller rettere sagt et puf i den retning, som vi gerne vil have, de skal tage. Derfor er nummer tre på listen:
3. LOV LÆSEREN NOGET SPÆNDENDE OG FÅ DEM TIL AT KLIKKE VED HJÆLP AF BYDEFORM. FX
Få et bedre indeklima – læs her hvordan
Vask kun dit hår én gang om ugen – få svaret på hvorfor her
Undgå snyd – se, hvad du skal være opmærksom på
Der findes selvfølgelig mange rigtig gode overskrifter, som ikke gør brug af disse virkemidler, men hvis du lægger mærke til det, så er der også rigtig mange, som gør. Psykologisk virker det bare. Så nemt er det. Vi skal selvfølgelig for alt i verden undgå clickbaits, der lover noget, som de ikke opfylder. Så sørg altid for at have noget på hjerte, når du vil have folk til at læse noget. Ellers bliver de sure, og det skal vi ikke have noget af 😉