Tillid til din tekstforfatter

Mia Rasmussen

Mia Rasmussen

Tekstforforfatter og administrerende direktør
Partner og medstifter af Cortekst

Som tekstforfatter er det meget forskellige emner, jeg skriver om, og nogle emner er mere personlige end andre. Dog er der en vigtig faktor, der går igen – hvad end det er en personlig tekst som fx et manuskript eller en professionel tekst til fx en hjemmeside – og det er tillid mellem mig som tekstforfatter og kunden. Jeg skal lytte til min kunde og høre en bestemt historie, jeg skal skrive om, men før jeg kan det, så skal kunden tale, og her er tillid altafgørende for dialogen mellem os.

DIALOGEN

Dialogen kommer før tekstarbejdet, og en god dialog kræver, at begge parter er åbne og ærlige og føler sig godt tilpas med at dele de tanker og fortællinger, der er væsentlige for det tekstarbejde, der ligger forude. Derfor er tillid en vigtig del af samarbejdet mellem kunden og jeg. Vi kommer ikke langt uden. Det er også en af grundene til, at vi hos Cortekst engagerer os utrolig meget i alle vores kunder – simpelthen fordi vi kommer meget tæt på. Det er en relation, som bygger sig op over tid. Det gør også, at vi kan spore os nærmere ind på, hvad vores kunde har brug for, og hvornår de har brug for det.

 

Selvfølgelig er der forskel på, hvor tæt på vi kommer – det afhænger typisk af opgaven, men også nogle gange af personligheden bag historien. Vi er alle forskellige og har dermed også forskellige grænser og forventninger til de relationer, vi danner. Ghostwriting er en af de discipliner, hvor vi kommer allertættest på, fordi vi for det første her skal skrive som kunden, men også fordi opgaverne her oftest handler om noget personligt og ikke professionelt.

TILLID ER ESSENTIELT

Uanset om vi skal tekste en fortælling fra din barndom eller en pressemeddelelse for din virksomhed, er tillid essentielt for os. Det er en af vores grundværdier og grundstenen i vores kunderelationer. Netop fordi vi gerne vil have stærke relationer med vores kunder, ser vi tillid som en vigtig del af enhver relation – privat som professionel. Skal vi skrive tekster om dine produkter, er det vigtigt for os, at du har tillid til, at vi forstår dit produkt og kan skrive den rette tekst. Det handler altså i bund og grund om, at du tror på, at vi kan fortælle din historie for dig.

 

Som tekstforfatter er det min opgave at strukturere den historie, du fortæller mig. Når jeg lytter, lægger jeg mærke til mere end blot det, der bliver sagt. Jeg lytter efter, hvilke ord du lægger tryk på, hvilke sætninger der får dig til at smile – og hvilke der måske gør det modsatte. I en åben og klar dialog kommer vi i dybden, og jeg bliver klogere på, hvad jeg skal skrive i teksten. Men det kræver tillid at åbne sig på den måde – især fordi tekstforfatteren jo er helt fremmed for dig i starten af samarbejdet. Og alt efter hvor personlig, privat og tæt på din historie er, kræver det tillid at overlade den i en anden persons hænder, fordi de hænder både dekonstruerer og bygger historien op fra ny. Der vil altid være forskel på, hvad den enkelte person vil vælge at fremhæve og udelade i forskellige historier i forskellige situationer. En tekstforfatters opgave er netop at vælge, hvad der skal fremhæves, og hvad der skal udelades. Selvfølgelig ikke ud fra egen personlig interesse, men ud fra en analyse af, hvad der er vigtigt for personen, for virksomheden, for formålet med teksten, for målgruppen osv. Vi tager altså alle aspekter i spil og bygger historien op ud fra det. Det vigtigste her er, at vores kunde skal kunne genkende sig selv, sin historie og sin virksomhed i den tekst, vi konstruerer på baggrund af alle de her elementer – og det kræver bare tillid!

 

Tillid er fundamentet for enhver god tekst – der skal tillid til at have den gode dialog, og der skal tillid til at overlade sine ord i en andens hænder. Først her kan tekstforfatteren skrive den gode tekst.

Skriv en kommentar