Tekstforfatter – pris?

Marie Hvidberg

Marie Hvidberg

Tekstforfatter og projektansvarlig
Partner og medstifter af Cortekst

Hvad koster en tekstforfatter? Det er et godt spørgsmål, og svaret er ikke sådan liiige til. Priserne på tekstforfatning kan svinge meget afhængig af, hvad du er på udkig efter. Jeg tager selvfølgelig udgangspunkt i Cortekst i bloggen, men jeg har også undersøgt sagerne lidt, så jeg mener, du vil kunne få et godt overblik her.

Pris og kvalitet - hænger det sammen?

Det er en gængs opfattelse, at pris og kvalitet hænger sammen, og når man taler tekstforfatning, er det ingen undtagelse. Der findes en masse forskellige former for tekstforfatning, og alt efter, hvad du vil have, er prisen også derefter.

Der findes mange bureauer, som udbyder tekstforfatning, og de arbejder på vidt forskellige måder. En del bureauer slår sig på billige tekster (og især SEO-tekster og produkttekster), men man skal, efter min mening, være bevidst om, at billige tekster ikke altid er lig med god kvalitet. Jeg har set en del arbejde fra bureauer, der sælger billige tekster, hvor kvaliteten også er derefter. Det skyldes selvfølgelig, at tid er penge, og mange tekstforfattere arbejder enten for en pris pr. ord eller en timepris. Hvis de er ansat af et bureau, der sælger spandevis af SEO-tekster til billige penge, er det klart, at tekstforfatterne ikke får den fornødne tid til at kunne skrive gode tekster.

At skrive gode tekster kan ikke gøres på 0,5, og man må have respekt for, at gode ting tager tid.

Produkttekster, metatekster eller en e-bog?

Står du og mangler produktbeskrivelser, metatekster til Google eller SEO-tekster, hvor hovedformålet er Googles øjne, så kan du helt sikkert finde tekstforfattere, der arbejder for en meget billig pris – fordi de netop ikke skal skrive fængende tekster, der har en reel læser for øje, og de kan derfor skrive teksterne ekstremt hurtigt.

Skal du derimod have tekster til din hjemmeside, din blog, dit katalog, din e-bog eller noget andet, så er det altså en helt anden snak. Her skal en tekstforfatter have en masse ting for øje, når han eller hun skal skrive teksterne: din forretning, din målgruppe, dit produkt samt kreativitet og fængende, sælgende tekst. Det kræver forarbejde, research og redigering af teksten, når den er færdig – og det tager altså længere tid. Desuden kræver sådan et arbejde, at du har uddannelse og erfaring inden for feltet. Tekst er ikke bare tekst. Der er en verden til forskel fra hjemmesidetekst til en pressemeddelelse. En uddannet tekstforfatter ved også, at korrektur og sætningskonstruktion er vigtig for, at budskabet kommer rigtigt ud til læseren. En vigtig pointe er altså, at det ikke er alle, der kan skrive gode tekster. Så hvis et bureau er ekstremt billigt, er det måske, fordi de har studentermedhjælpere eller gymnasieelever til at lave deres tekster for dem. Kvalitetssikring, redigering og korrektur er oftest ikke en del af prisen, og du får altså, hvad du betaler for.

Overvejer du at lave en e-bog? Se tekst-tv om e-bøger her.

Forskellen på SEO og reel tekstforfatning

En del af vores kunder får lavet hjemmesidetekster, som selvfølgelig skal være SEO-optimeret. Det er så sindssygt vigtigt, at tekster på hjemmesider er skrevet ud fra en SEO-analyse, som er en disciplin i sig selv at lave ordentligt. Mange SEO-eksperter er så dygtige til analyserne, men de er ikke altid skarpe i gode tekster. De ved, hvilke ord og sætninger der ranker højt, og som derfor selvfølgelig skal være en del af teksten – dog vil jeg påstå ud fra erfaring, at de ikke altid er skarpe til at skrive virkelig gode tekster. Når vi arbejder med virksomheders hjemmesidetekster, forhører vi os altid om SEO-analysen. Hvis virksomheden ikke har fået lavet analysen, kan vi enten sende opgaven videre til en af vores dygtige samarbejdspartnere, eller virksomheden kan selv finde en ekspert på området. Vi vil aldrig selv begive os ud i SEO-analyser, for vi kender vores egne styrker, og det er teksterne.

Der er det med SEO, at det ikke bare sådan lige til. De eksperter, vi arbejder med, er klar over, at tekster, der er SEO-optimeret, også skal være fængende, for at Google ranker siden højt. Hvis læseren ikke finder værdi i teksterne fra første øjekast og går væk fra siden igen, vil siden altså ikke ranke på Google, og så vil SEO være komplet ligegyldigt. Teksterne SKAL være skrevet godt, før en læser bliver hængende. Hvis det hele spiller sammen, har du virkelig gode forudsætninger for, at din hjemmeside bliver besøgt, og at folk bliver derinde.

Prisen på tekster kan svinge meget, og jeg har herunder forsøgt at skrive et overblik for dig med forskellige tekstgenrer.

Hvad koster en hjemmesidetekst?

Hjemmesidetekster svinger i pris alt efter, hvem der laver dem. Vi har selv lagt vores pris i midten af udbuddet: 800 kr. i timen ekskl. moms. Det lyder måske af meget, men igen skal man have forarbejdet in mente. Det er både research, interview, hvis det er nødvendigt, planlægning, redigering, korrekturrunder osv.

Har du en simpel hjemmeside, hvor du skal have en forside, om produktet/servicen, om os og kontakt, vil priserne typisk ligge på omkring 3.000 kr. ekskl. moms. I interviewet når vi at få et rigtig godt indtryk af virksomheden og får spurgt godt og grundigt ind til produktet eller servicen. Herefter bruger vi et par timer på at skrive, hvor der både er redigering og korrektur med.

Nogle tekstforfattere arbejder med en pris pr. ord, som også giver god mening i forhold til hjemmesidetekster, hvor der skal en bestemt længde til. Det kan svinge fra 0,50 øre pr. ord og helt op til 3 kr. pr. ord. Igen kommer det meget an på kvaliteten af teksten, og hvad du skal bruge den til.

Læs mere om vores priser her.

Hvad koster en pressemeddelelse?

En pressemeddelelse eller en artikel er noget helt andet end hjemmesidetekster. Her skal teksten opbygges anderledes, der skal være flere inddelinger med underoverskrifter, og der skal måske også være citater. En pressemeddelelse er desuden i den journalistiske genre, hvor formålet med teksten er noget andet end en hjemmesidetekst. Derfor må tekstforfatteren have kenskab til genren, før teksten overhovedet kan bruges til noget.

En garvet journalist, der arbejder freelance, kører sikkert med en højere pris end vores 800 kr., fordi de ikke har lavet andet end at skrive artikler med skarpe vinkler i 30 år. Er du ikke villig til at betale prisen, må du kravle længere ned ad rangstigen. Erfaring er ikke alt, men kan være en sikkerhed for dig, hvis du vil have noget, der er spot on fra starten. I forhold til artikler og pressemeddelelser vil jeg dog anbefale, at du aldrig bruger et ”lavpris-bureau” til opgaven. At skrive til pressen er en disciplin i sig selv.

Sidder du stadig og tænker på, hvad det koster at få en tekstforfatter til at skrive dine tekster, så skriv eller ring til os 😊

Skriv en kommentar