Hvorfor alle bør skrive en e-bog

Marie Hvidberg

Marie Hvidberg

Tekstforforfatter og projektansvarlig
Partner og medstifter af Cortekst

Hvad du kan bruge din e-bog til

Læsetid: 5 minutter

Jeg har efterhånden vejledt og lavet en god håndfuld af e-bøger til forskellige virksomheder, der gerne vil dele ud af deres viden. Selvfølgelig sætter de mig ikke til at skrive en e-bog for deres blå øjnes skyld – de gør det, fordi content er vigtigt, og en e-bog er content på den helt markante måde.

En e-bog er content, det er markedsføringsmateriale, det er en leadgenerator, det er et produkt, og det er videndeling. Du er sikkert stødt på e-bøger mange steder og om hvad som helst, og inden for den seneste tid er det blevet virkelig populært for iværksættere og større virksomheder at lave små e-bøger, hvor de deler (noget af) deres viden med dig som læser.

6 korte om, hvorfor du skal skrive en e-bog

Der kan være rigtig mange gode grunde til at lave en e-bog, som kan skabe værdi for dig selv og for andre. Som sagt er en e-bog content, som er noget af det vigtigste at have styr på, hvis du driver en virksomhed.

1. Du genererer hurtigt mange leads

En af de bedste måder at få leads på er at give din e-bog væk for en e-mailadresse. Alle vil gerne have noget gratis, og især hvis de får noget ud af det såsom en rigtig god og inspirerende e-bog.

2. Du skaber opmærksomhed på dig selv og dine kompetencer

Når du skriver en e-bog om det, du er allerbedst til, gør du opmærksom på dig selv og dine kompetencer – så er du sikker på, det kommer ud til din målgruppe.

3. Du deler viden, som skaber værdi for læserne

Videndeling er noget af det mest værdiskabende lige for tiden. Ved at dele ud af alt din viden skaber du værdi for dem, der læser det – nye som nuværende kunder. Du viser, at du ikke er bange for at dele fra dig, og det gør dig likeable. Bonusinfo: Folk handler med dem, de godt kan li’.

4. Du kan meget hurtigt skabe hype og interesse

Ved at skrive din egen e-bog inden for din branche kan du hurtigt skabe en masse hype om dig selv og din forretning. Lav research på, om der findes en e-bog inden for dit felt. Hvis der ikke gør, kan du være den første. Hype og interesse allerede der!

5. Du fastholder dine nuværende kunder

Du har sikkert mange kunder i forvejen, som elsker det, du laver for dem. Om det så er en service eller et produkt. Men har de måske glemt dig i farten og nyhedsstrømmen? Fasthold dine nuværende kunder med en god e-bog om det, de godt kan li’ ved din forretning.

6. Du inspirerer og viser, at du ved, hvad der rører sig inden for din branche lige nu

Du kan med fordel dele trends og nyheder om det, der rør sig i din branche, i din e-bog. Har du fx en tech-virksomhed, kunne din e-bog handle om det nyeste i tech-branchen i 2019.

En e-bog skal skabe værdi for læserne, og derfor er det vigtigt, at du finder noget af værdi at skrive om. Det går ikke, at folk får en e-bog, hvor indholdet mere bare er en sludder for en sladder. Den skal indeholde værdi. Lav noget research eller måske en spørgerunde på sociale medier om, hvad dine følgere og kunder kunne tænke sig at læse om.

Leads, leads, leads!

Du har sikkert stiftet bekendtskab med udtrykket, og så ved du også, hvor vigtige leads er. Ingen har lyst til at lave helt kold kanvas, så hellere lunken kanvas, ik’? Der er mange måder at få leads på, fx via sponsoreret indhold, sign up til nyhedsbreve osv., men én af de leadgeneratorer, der virkelig skaber værdi, er ”salg” af e-bøger for den lille pris af en e-mail. Og værdien er ikke kun for dine kunder, men også for dig.

Hvis folk har ”købt” din e-bog om fx de nyeste fashiontrends i 2019 for deres e-mailadresse, så er de allerede interesseret i din virksomhed, og hvad du sælger. Når du skal henvende dig til dem igen (for det skal du jo), er de ikke længere kolde leads. De er lunkne, fordi de allerede har vist interesse. De er altså helt klart nemmere at sælge noget til nu, end før de fik din e-bog. De har allerede stiftet bekendtskab med dig, som skribent og person, og dit brand eller din virksomhed.

Hvis din e-bog er interessant nok, skal du nok få en masse leads ud af den! Og den vigtigste årsag til, at du skal lave en e-bog? Det er leads! Uden tvivl.

Hvis du vil have flere idéer til at indsamle leads, kan du læse indlægget ‘Sådan får du leads’

Hvordan bruger du e-bøger? 

Hvordan social media-bureauet makeitmedia bruger e-bøger

Vi har spurgt social media-bureauet makeitmedia om deres brug af e-bøger. Emil Jørgensen, som er head of strategy og partner, skrev det her:

E-bogen som “tricker”

“Vi bruger ofte e-bøger hos makeitmedia til forskellige ting. E-bøger kan f.eks. være et helt essentielt led i marketingstrategien i forhold til vores kunder. I marketingstrategien fungerer en e-bog rigtig godt, når den er i samspil med kampagnemålsætningen om leadgenerering på Facebook. Her kan e-bogen være nyttig i forhold til at fungere som ”tricker” – det vil sige, at e-bogen kan være med til at indsamle potentielle kunders e-mailadresser, som du kan anvende i din egen e-mailmarketing. Når en potentiel kunde udfylder leadformularen på Facebook, får den potentielle kunde tilsendt e-bogen til sin e-mailadresse. Kunden giver samtidig også sit samtykke og accept til at modtage nyheder og tilbud fra virksomheden. Udover denne positive afledte effekt kan e-bogen også bidrage til, at du bliver opfattet som thought-leader.

En afgørende brik

Thought-leader er et led i din content marketingstrategi, hvorpå du kan vinde potentielle kunders tillid. Ved at være aktiv og besvare din målgruppes spørgsmål og derved bytte din viden for at få deres tillid vil du opleve, at de spørger. Som thought-leader kan du også nudge en potentiel kunde til at bevæge sig længere ned ad salgstragten, og her kan e-bogen også være en helt afgørende brik. Du er f.eks. i gang med at sælge et komplekst produkt eller ydelse, hvor der er mange touchpoint at hente, inden købet finder sted, og her kan e-bogen være udfaldet, der gør, at den potentielle kunde går fra at være en potentiel kunde til en aktuel kunde. E-bogen kan herved være en helt afgørende brik i salgsprocessen.”

E-bogen om e-bogen

 

Er du interesseret i at vide mere om, hvordan du skriver en e-bog, kan du skrive dig op til vores nyhedsbrev – så kommer der et link til e-bogen i din indbakke. 

 

 

Du kan også se vores video på YouTube om e-bøger her !

Skriv en kommentar