Sådan får du leads

Marie Hvidberg

Marie Hvidberg

Tekstforfatter og projektansvarlig
Partner og medstifter af Cortekst

Læsetid: 5 minutter

Leads, leads, leads. De er vigtige, når du har med salg at gøre, og de kan komme mange steder fra. Men vidste du, at du sagtens kan få leads gennem tekst? Læs med her i bloggen og find ud af hvordan.

HVAD ER LEADS?

Når man snakker om leads normalt, er det tit en e-mailadresse eller et telefonnummer, man mener. Altså leads, hvor du kan komme i direkte kontakt med folk, som selv har henvendt sig og gerne vil høre mere om dit produkt eller din service. Leads kommer normalt ved, at folk skriver sig op til et eller andet og derved siger ja til, at du må kontakte dem. Du har sikkert prøvet det mange gange selv, når du er inde på en hjemmeside, og du får en pop-up om sign up til nyhedsbrev eller andet. Når du skriver dig op, siger du ofte ja til, at virksomheden må kontakte dig og sende dig ting og sager.

Leads er i salg det modsatte af kold kanvas, hvor du ikke kender dem, du snakker med, og de ikke kender dig – så skal du opbygge en relation fra bunden. Det skal du ikke med leads, og derfor er det nemmere for begge parter at sælge via leads.

FÅ LEADS GENNEM TEKSTER

Du kan sagtens få leads gennem dine tekster, som kan være

  • Blogs
  • Artikler
  • LinkedIn-opslag og artikler
  • Nyhedsbreve
  • E-bøger

Nyhedsbreve og e-mailmarketing er det mest almindelige at få leads på gennem tekst, og der er rigtig mange, der kun beskæftiger sig med e-mailmarketing og de tekniske sider af det. Vi har selv arbejdet sammen med dygtige Kamilla Bjørnskov fra BearwoodMedia på en opgave om e-mailmarketing, hvor hun stod for det tekniske, og vi stod for teksten. Derudover kan vi varmt anbefale Mette Will, som er vores tidligere coworker hos Coworking Plus. Hun lærer fra sig og er facilitator på de store e-mail summits hvert år. Selvfølgelig er der også Christina Klitsgaard, som tit deler ud af sin viden om e-mailmarketing på bl.a. Amino.

Blogs og indlæg på din hjemmeside kan også skabe leads, hvis du teaser dine læsere lidt. Det kan du fx gøre ved at dele noget af din blog som opslag på sociale medier og bede folk om at sende dig en besked, hvis de vil læse resten. Så kan du sende dem teksten direkte, så det er nemt og bekvemt for dem – og så er du samtidig i direkte kontakt med en potentiel kunde.

LinkedIn-artikler er den perfekte måde at få leads på. Når du skriver artikler på LinkedIn, har du en oplagt mulighed for at skabe hype og opmærksomhed om dine kompetencer og faglighed, og du positionerer dig som ekspert på et bestemt område. Del din artikel med et fængende opslag, som teaser dine læsere til at læse artiklen. I LinkedIn-artikler kan du linke til blogs, du har lavet, til din hjemmeside eller andet, hvor læserne kan få mere information. Du kan også skrive, at folk skal connecte med dig, hvis de vil vide mere om emnet. Liker folk din artikel, kan du også sagtens connecte med dem og få en samtale om artiklen. Det er en perfekt indgangsvinkel til salg og et perfekt lead.

E-bøger er gode leadgeneratorer, fordi de skaber en kæmpe værdi for din læser. Og derfor vil der højst sandsynligt også være mange, der vil bede om din e-bog. Del noget af din e-bog gratis og ”sælg” resten for en e-mail eller et connect på LinkedIn.

Vi har skrevet en hel e-bog om e-bøger, hvor du kan lære, hvordan du skriver og laver en e-bog. Den kan du få her. Du kan også se vores afsnit af tekst-TV om e-bøger her.

TEKSTER ER LETTERE, HURTIGERE OG BILLIGERE AT LAVE END ...

De fleste er hoppet på video-bølgen og podcasten som marketing, og det giver god mening, fordi især videoer bliver set mere i algoritmerne end almindelige opslag med tekst. Men tekst er både lettere, hurtigere og billigere at lave, end en reklamevideo er. Hvis du ikke selv er garvet i at lave video, kan det hurtigt blive en omstændig og dyr proces at få nogen til at hjælpe dig, så det ser toplækkert ud. (Hvis du ønsker dig en video, kan vi anbefale dygtige Torben fra Stagbird, som har hjulpet os med en reklamevideo, som vi er sindssygt glade for!)

Skal det gå hurtigt og være rimelig billigt, skal du vælge tekst som leadgenerator. Hvis du ikke har mulighed for at skrive en hel e-bog, kan du sagtens ”nøjes” med en god artikel eller blog. Du skal blot huske, at der skal være noget substans i den, så dine læsere får lyst til at læse mere fra din hånd eller at snakke med dig det emne, du skriver om. Er du lidt på udebane i at skrive blogs, kan du læse mere om det her.

Så er tekst blot løsningen, hvis du ikke har ’råd’ til en lækker video? Bestemt ikke! Et sidste, men væsentligt argument for at bruge tekst til leadindsamling, er nemlig, at tekst er let for dine læsere at gå til og fra. En podcast eller en video er svær at hoppe rundt i og at lægge fra sig og tage op igen senere. Jeg kender det fra mig selv. Hvis jeg ser noget af en video i mit feed, men ikke har tid til at se den færdig på det givne tidspunkt, er det ikke sådan, jeg lige gemmer den til senere. En tekst kan du gemme, springe rundt i og gå tilbage til, hvis du ikke lige har tid. Det kan du ikke på samme måde med andre formater. Og derfor skal du bruge tekst til at indsamle leads.

Husk, at du altid må skrive eller ringe til os, hvis du har spørgsmål til alt det der med tekst. Vi tager gerne en snak og en kop kaffe med dig.

Skriv en kommentar