SoMe i markedsføring og branding

Mia Rasmussen

Mia Rasmussen

Tekstforfatter og administrerende direktør
Partner og medstifter af Cortekst

Læsetid: 4 minutter

Sociale medier eller SoMe, som det også bliver kaldt, kan vi efterhånden ikke undgå at støde på i vores dagligdag. Det kan du sikkert nikke genkendende til. De er der, når vi tjekker mails, læser en artikel eller hører radio. De sociale medier er allestedsnærværende og fylder rigtig meget i dag. De behøver dog ikke kun at være en negativ ting. Læs bloggen her og bliv klogere på, hvordan sociale medier er relevante for dig og vigtige for din branding og markedsføring.

HVAD ER SOCIALE MEDIER

Den Danske Ordbog beskriver sociale medier som:

Definition på socialt medie til markedsføring

Sociale medier kendetegner altså en ny tilgængelighed for alle. Førhen var det kun forbeholdt de få at kunne skrive og publicere noget på internettet. I dag kan alle påvirke, lave indhold og interagere, hvis man ønsker det. Sagt på en anden måde, i dag har alle taletid på internettet og de forskellige sociale medier, fordi det består af brugergeneret indhold og interaktion. De sociale medier er dynamiske og kendetegnet ved at være en kommunikationsplatform baseret på brugergeneret indhold. De sociale medier vil f.eks. ikke eksistere uden brugere, der lægger billeder og indhold på platformen.

HVORFOR ER SOME VIGTIGT, OG HVORDAN KAN DE BRUGES I DIN MARKEDSFØRING

Du kan ikke undgå sociale medier, og du kan slet heller ikke undgå at anvende sociale medier i din branding og markedsføring. Årsagen til det er, at vi i dag bruger det meste af vores tid på at være på de sociale medier. Nu tænker du sikkert ’men Hannah, jeg er ikke på de sociale medier, når jeg arbejder’. Til det svarer jeg: ’Jo, det er du nok uden at vide det.’ Sandheden er nemlig den, at vi altid er på de sociale medier, selv når vi ikke er. Jeg tør næsten æde min gamle hat på, at du ikke har din mobil slukket, mens du arbejder, ikke sandt? Og derved er du hele tiden modtagelig og åben for notifikationer fra de sociale medier.

Fordelen for dig ved det her er, at dine potentielle nye kunder også er på de sociale medier det meste af tiden. Det kan derfor godt betale sig at investere noget tid på de sociale medier. Det er nemlig her, du kan finde og skabe kontakt til kunder. Du kan samtidig også skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og dine produkter/services. Du kan derudover også bruge de sociale medier som et værktøj til at sørge for, at din virksomhed har den ønskede udstråling og derved nå den ønskede identitetsopfattelse – her tænker jeg på det æstetiske udtryk, hvad angår billeder og en personlig stil ift. teksten.

HVAD SKAL DU VÆLGE

Sociale medier er dog ikke bare sociale medier. Der findes nogle forskellige, og jeg vil kort redegøre for de mest anvendte og relevante, og hvornår du skal bruge hvad.

Mest professionelle og karrieremæssigt perspektiv. LinkedIn bruger du, når du vil profilere dig selv som fagperson eller ekspert på et specifikt område.

 

 

Det mindst formelle socialt medie, uden at det skal være en negativ ting. Instagram bruger du, når du ønsker at være på øjenhøjde med dine kunder eller ligefrem ønsker en venskabelig relation. Instagram bruges også til at vise behind the scenes med funktionen ’story’.

Mindre formelt end LinkedIn, mere hverdagsagtigt. Facebook bruger du, når du ønsker at skabe mere synlighed for din virksomhed, og når du gerne vil interagere mere med dine kunder i øjenhøjde.

Læs Maries blog om, at man ikke skal kimse af Facebook

Nyhedsbrevet er det sidste, jeg vil nævne, selvom det ikke er et socialt medie. Det kan nemlig stadig være rigtig effektiv, hvad angår branding, markedsføring og salg. Nyhedsbrevet kan bruges til give en kort teaser om kommende arrangementer, produkter eller lign. Du bruger det, når du ønsker at holde dig top of mind hos dine læsere. 

BOOST DIT CONTENT

Det kan virke uoverskueligt med de forskellige sociale medier, og jeg indrømmer gerne, at jeg selv nogle gange skal holde tungen lige i munden, fordi udviklingen går så stærkt på det område. Det kan virke overvældende  hvor skal du starte, og hvad skal du gøre – men frygt ej! Lad os hjælpe dig med en SoMe-strategi over dit indhold til sociale medier, så du kan bruge tiden på det, du elsker at lave. Vi kan tilbyde en tekstbooster, som kort fortalt betyder, at vi skræddersyer et forløb. Et forløb, der passer til lige netop dine behov ift. opslag på sociale medier, nyhedsbreve, blogs, eller hvad du har brug for og ønsker.

Skriv en kommentar