Hjemmesidetekster er din digitale vært
Mia Rasmussen
Tekstforfatter og administrerende direktør
Partner og medstifter af Cortekst
Læsetid: 8 minutter
SÅDAN SKRIVER DU EN GOD HJEMMESIDETEKST
Tit har jeg hørt frasen, at hjemmesiden er dit online visitkort. Men et visitkort består oftest kun af helt basic information – og så kontaktoplysninger. Hvis det også er det eneste, din hjemmesidetekst tilbyder, er det intet under, at der er langt mellem opkaldene fra kunder, der kommer fra din hjemmeside. For så fortæller du ikke, hvad de får, og hvem de handler med – og hold lige fast i hvem.
Hvis der er noget, du kan bide dig selv i næsen på, så er det, at mennesker handler med mennesker. Altså med nogen og ikke med noget. Og derfor skal du også udnytte din online platform til at være meget mere end blot dit visitkort. Dine hjemmesidetekster skal være den personlige vært, der byder velkommen til dine produkter, din virksomhed og til dig.
SÆT DIN SERVICE PÅ FORSIDEN
Når du og jeg og alle andre hjemmevante brugere på nettet går på Google for at lede efter en vare eller en ydelse, søger vi typisk på det ord, som vi leder efter. Og sjovt nok klikker vi også ind på de historier, der dukker op med de ord. Derfor er noget af det vigtigste, du kan skrive på din hjemmeside, noget helt specifikt om, hvad det er, du sælger. Det kræver selvfølgelig to ting: at du selv er helt på det rene med, hvad du sælger, og at du ved, hvad dine kunder søger på, når de vil finde den unikke ting, som du tilbyder.
Dermed ikke sagt, at du ikke skal skrive historien om, hvordan du kom i gang, eller hvem du er – det kan der sagtens være en rigtig god grund til (personlighed på hjemmesiden og storytelling fx). Det er bare ikke det, der skal stå på din forside. På din forside skal det allerførste være, hvad du sælger. Herefter kan du gå amok i storytelling, som i øvrigt er et sindssygt stærkt virkemiddel.
Vil du hellere se afsnittet i tekst-TV om hjemmesidetekster? Så kan du kigge med her!
ER TEKSTEN EN VIGTIG DEL AF HJEMMESIDEN?
JA! Du kan ikke nøjes med et lækkert look og god grafik, der er nødt til at være noget tekst. Typisk er det looket, der fanger vores blik, mens det er den fede tekst, der får os til at læse videre – og til at blive interesseret i det, vi læser. Kort sagt: Den gode tekst får os til at købe.
En anden vigtig årsag til, at du ikke når sikkert i mål med et stilrent men teksttomt udseende er, at Google kobler dine billeder og grafik til den tekst, de hører til (hvis du husker at lave de rigtige metabeskrivelser til dem). Og hvad betyder det så? Det betyder, at når jeg fx søger på lyserødt cover til min telefon, så dukker billedet af dine covers ikke op. Hvis der ikke er en tekst tilknyttet. Det gør derimod dine konkurrenters, hvis de har skrevet en lækker produkttekst om, hvad det lige præcis er, sådan et skinnende lyserødt, lækkert cover kan gøre for dit personlige look og image.
ER SPROGET EN VIGTIG DEL AF TEKSTEN?
Behøver jeg svare på det? Selvfølgelig! Uden tvivl. Sproget ER teksten. Hvis sproget ikke spiller, så gør din tekst heller ikke. Længere er den ikke. Men sproget kan være mange ting, og stilen i dit sprog er meget sjældent den samme som mit sprog og stil. Derfor skal du være opmærksom på, hvordan dit sprog er. Og så skal du sørge for, at din stil gennemsyrer alle dine hjemmesidetekster.
Tænk over, hvem du er. Er du revisor eller advokat, skal dit sprog måske være mere autoritær, end hvis du er grafiker og kreativ.
NÆRVÆRENDE HJEMMESIDETEKSTER HOLDER PÅ GÆSTERNE
Nu har vi slået fast, at du ikke kan undvære godt sprog og grundig tekst på hjemmesiden. Lad os så hoppe videre til, hvad det helt præcist vil sige. Der er nemlig noget helt essentielt at huske på, når du skriver tekst til web.
Du læser hjemmesidetekster anderledes end den tekst, du læser i en flyer eller et katalog. Du vil typisk være mere ’artig’ og mere fordybet i teksten, hvis du sidder med den fysisk. Altså læse fra ende til anden. Dykke ned i sproget. Smage på ordene.
Men når vi læser på nettet, har vi en tendens til at skimme teksten, søge efter det, vi leder efter, mens vi utålmodigt hopper fra side til side og fra tekst til tekst. Utålmodig og fraværende. Indtil vi møder den nærværende tekst. Den tekst, som møder os i øjenhøjde og taler til os i et sprog, vi forstår. Og som præsenterer os for lige netop det, vi ledte efter. Så bliver vi som webgæst hængende.
Fokus på modtageren
Altid, altid, altid. Modtageren er den absolut vigtigste faktor at tænke på, når du skriver. Hvorfor? Fordi det er modtageren, du skriver til!
Har du styr på, hvem du skriver til? Kender dine modtagere dig allerede, eller bliver dine hjemmesidetekster typisk læst af nye besøgende? Det kan godt svare sig at sætte tid af til at undersøge disse ting. Det kan du fx gøre ved at nørde dine Google analytics. Her kan du få indblik i, hvor mange af dine besøgende, der kommer igen, hvor de kommer fra – og hvilken rute de tager på din hjemmeside.
Mød din modtager
Når du ved, hvem dine modtagere er, så er det også en god idé at skrive til netop dem. Stilen i dine tekster kan tale til forskellige målgrupper, og det er en klar fordel, hvis lige netop din stil taler til lige netop din målgruppe. Udover stilen er det også vigtigt at tale til din læser i øjenhøjde, altså hverken tale ned til dem eller henover hovedet på dem.
Find ud af, om du taler direkte til din modtager ved at gå dine hjemmesidetekster igennem: Er dine tekster for lange? Er der mange svære ord (som ikke passer til målgruppen)? Er teksten indforstået?
Hvis du kan få feedback på dine tekster til hjemmesiden fra en, som svarer til din målgruppe – og som er ærlig – er du hjulpet rigtig godt på vej!
Informér i den rigtige rækkefølge
Når du skal skrive teksten til din hjemmeside, er det vigtigt at tænke nøje over den rute, du ønsker, læseren skal følge – også kaldet informationshieraki. Det går helt enkelt ud på at kortlægge den vej, som dine hjemmesidetekster skal tage modtageren med på. Hvad skal teksten præsentere først, hvilken sætning skal lede hen til næste overskrift, hvor på siden skal modtageren sendes videre til en ny side på hjemmesiden?
Du kan forsøge at tegne den rute, som er ønskescenariet, og så skrive ud fra det. Husk: Præsenter det vigtigste først og slut det rigtige sted.
Brug overskrifter og inddel i afsnit
Gør det let for den utålmodige læser at navigere rundt på din side. Det gør du meget enkelt ved at dele din tekst op i afsnit og ved at give dem passende overskrifter. Og ved at skrive korte og præcise tekster.
Vi finder, hvad vi leder efter
Google er ekspert i at vise os det, vi gerne vil se – men hvis der ikke står noget på din hjemmeside, som din målgruppe leder efter, så finder de dig heller ikke. Hvis Google skal kunne lede ivrigt søgende kunder ind på din side, er Google selvfølgelig også nødt til at vide, at det findes på din side. Det er logik for burhøns. Og hvor får Google den viden fra? Fra dine hjemmesidetekster! Derfor er det super vigtigt, at du bruger relevante SEO-ord i dine tekster. Der findes forskellige måder at finde de rigtige SEO-ord på. Du kan fx læse Mickey Weiss’ blogindlæg om de værktøjer, han bruger. Lidt nede ad hans liste finder du nogle gode links til SEO-analyser.
Lad ikke din gæst hænge
Sørg altid for at fortælle, hvor din læser kan finde andet relevant information på din side, så de ikke ender i en blindgyde og lukker hjemmesiden ned. Sæt interne links ind i teksten, som leder din læser videre til det næste, som kan uddybe det, de netop er ved at læse. Som når jeg fx siger, at du kan blive meget klogere på, hvordan du tekster en god casebeskrivelse, som Emil har skrevet et blogindlæg om. Eller at du kan se, hvad det koster at få os til at skrive en killer hjemmesidetekst til din virksomhed, ved at gå ind på vores side om priser.
Her er det også effektivt at bruge CTA – call to actions. Det er imperativer, der fortæller og nudger din læser til at gøre det, du gerne vil have dem til. Gode CTA’er er både stærke sprogligt og fremhævet visuelt, så de springer i øjnene. Brug ord som gør, se, læs, ring, køb osv.
Med relevante links og gode CTA’er har du stor mulighed for, at læserne tager den rute, du ønsker.
EN GOD VÆRT GIVER GLADE GÆSTER
Hvis du vil have, at din hjemmeside byder kommende kunder velkommen til din butik på den rigtige måde, så husk, at det vigtigste på din hjemmeside er indholdet. Altid. Og faktisk er det ikke kun noget, vi siger – det er der også mange andre, der gør. Én af dem er JF Data, som i deres blogindlæg pointerer vigtigheden af godt indhold. Desuden fortæller de også om alle de andre og mere tekniske ting, der også skal spille.
Jeg håber, at du føler dig bedre klædt på til at kaste dig over din egne hjemmesidetekster. Hvis du gerne vil gå et spadestik dybere i teksten, så læs vores blogindlæg om forskellen på skriftsprog og talesprog, og lær, hvorfor du skal skrive og ikke tale til din hjemmesidegæst.