GUIDE: TJEN PENGE PÅ DIN E-BOG

Marie Hvidbjerg

Marie Hvidbjerg

Tekstforfatter og projektansvarlig
Partner og medstifter af Cortekst

Læsetid: 3 minutter

Du har skrevet din e-bog, og nu vil du gerne tjene penge på den. Kan du det? Klart ja!
Følg vores guide her og tjen penge på din e-bog!

Hvis du gerne vil tjene penge på din viden uden at skulle sælge den direkte til dine kunder, kan du gøre andre ting – fx skrive en e-bog og sælge den.

Er du endnu ikke hoppet på e-bogs-bølgen, så skal du gøre det nu! Læs vores blog her.

TJEN PENGE PÅ DIN E-BOG
med direkte salg

Hvis du er kendt i din branche, kan du sikkert godt tage penge for din e-bog, fordi den deler en masse god viden, der skaber værdi for læseren. Der er flere muligheder at vælge imellem, når du vil sælge din e-bog direkte til læserne.

1. Sælg den på dine egne platforme

Du kan sælge din e-bog på din egen hjemmeside, hvor det er nemt og hurtigt for dine læsere at få fingrene i den. Sørg for at have alt det tekniske klar, så folk ikke går forgæves.

2. Sælg via andre platforme

Der findes en masse platforme, hvor du kan sælge din e-bog, fx Publizon, hvor du meget nemt kan sætte din e-bog til salg. Hos Publizon betaler du 2 kr. pr. titel pr. måned plus et transaktionsgebyr. Det er en virkelig let og nem måde, fordi du ikke selv skal administrere salget. De klarer det hele for dig.

3. Boost interessen

For at booste interessen for din e-bog kan du dele nogle af kapitlerne gratis ud til dine kunder og følgere på sociale medier. Har du mange subscribers på dit nyhedsbrev, kan du sagtens sende dem et kapitel eller to som en appetitvækker. Hvis de allerede har læst et par kapitler, og interessen fra dem er sået, er de mere tilbøjelige til at købe hele e-bogen. Husk at linke til stedet, hvor hele e-bogen kan købes.

Tjen penge på din e-bog
med indirekte salg

Bryder du dig ikke om at skulle sælge din e-bog direkte, kan du gøre det indirekte. Og med indirekte mener jeg, at du ikke tager penge for din e-bog. Der er nemlig andre ting, du kan bruge som valuta, der giver dig lige så meget værdi som penge.

1. Leadgenerering 

Noget af det, som e-bøger gør allerbedst, er at generere leads til dig. Lav en kampagne på sociale medier – sponsoreret eller ej – og få folk til at downloade e-bogen. Ganske kvit og frit – men mod deres e-mail (og/eller telefonnummer, navn og firma). På den måde kan du kontakte dem med e-bogen i fokus, men med tanke på et fremtidigt salg. Det tager tid, men det kræver ikke særlig meget af dig, og det betaler sig i kraft af leads, som du aldrig kan få for mange af!

2. Netværk

LinkedIn er perfekt til at gøre opmærksom på dig selv som fagperson – mediet er lavet til det. Derfor skal du bruge e-bogen til at udvide dit netværk på LinkedIn, så endnu flere kan få øje på dig og dine kompetencer.

Skriv et opslag eller en artikel om din e-bog, og hvad den bidrager med, og bed folk om at skrive en kommentar og sende dig en netværksinvitation, hvis de vil have din e-bog. På den måde laver du indirekte salgsindsatser ved at udvide dit netværk.

Jeg har selv promoveret vores e-bog på den her måde, og jeg fik i løbet af kort tid over 6.000 visninger og udvidede mit netværk markant.

3. Videndeling som indirekte salg

Deler du din e-bog gratis på sociale medier, fx på LinkedIn som ovenstående eller Facebook, kan du være sikker på, at folk vil tage imod den med kyshånd – især fordi din viden er gratis. Du skal ikke undervurdere at give noget væk gratis. Faktisk har det en sindssygt god effekt på den måde, folk ser dig, og det kan kun komme dig til gode i fremtiden.

Er du interesseret i mere om e-bøger, fx hvordan du laver en e-bog, kan du læse mere om det i vores e-bog om e-bøger. Skriv til os her, så sender vi dig vores e-bog. 

Du kan også se vores video på YouTube om e-bøger.

Rigtig god fornøjelse!

Skriv en kommentar