De humanistiske iværksættere

Hvordan bruger man sin danskfaglighed som iværksætter? Hvilke kompetencer fra studiet kan man bruge? Og hvad er det, som  lige netop humanister kan? Det talte vi om til Danskfaglig dag på Syddansk Universitet onsdag d. 21. februar.

Vi blev inviteret til at holde oplæg til symposiet Danskfaglig dag på SDU i onsdags. Et symposium er et møde, hvor en gruppe fagfolk diskuterer et bestemt videnskabeligt emne. I onsdags var dagsordenen dog danskfaget i forskning og anvendelse. Sidstnævnte var her, vi passede ind. De andre oplægsholdere var forskere, lektorer og professorer fra dansk, der præsenterede deres aktuelle forskningsområde i både sprog, medier og litteratur.

Vi skulle være det erhvervsmæssige indslag og fortælle om vores tekstvirksomhed, Cortekst, og vores nystartede forlag, Forlaget Forår.

Mia startede ud med at fortælle om, hvordan tre humanister fik den skøre idé at være iværksættere, for det er faktisk en lidt skør idé; de fleste iværksættere kommer ikke fra humaniora, og det er også ét af de spørgsmål, vi oftest får: Hvordan kan I som humanister være iværksættere?

Faktisk har vi fundet ud af, at vi bruger rigtig mange humanistisk faglige kompetencer i iværksætteri. På humaniora lærer man, hvordan man kritisk og nært læser en tekst. Det er blevet en inkorporeret del af vores tankegang, så når vi skal læse om noget teknisk, praktisk eller lovmæssigt i forhold til iværksætteri, så er det vores humanistiske baggrund, der gør, at vi ikke (så tit) træder ved siden af.

Da det var det danskfaglige, der var i fokus, var vinklen på vores oplæg selvfølgelig også danskfaglighed. Mia og jeg er begge fra Dansk, mens Ditte er fra Litteraturvidenskab. Derfor var det også mest Mia og mig, der kunne tale om de danskfaglige kompetencer til symposiet. Her kunne vi bl.a. nævne, at alt det arbejde, vi laver i Cortekst, er med sproget, grammatikken og ”skarpheden” i fokus. Det, vi laver i Forlaget Forår, er en anden gren af det danskfaglige: Her er det kreativiteten og litteraturen, der er i fokus. Vi bruger altså i vores iværksætteri mange forskellige elementer af de danskfaglige kompetencer og den humanistisk tilgang generelt – det kommer bag på mange og faktisk også på os selv, da vi startede i 2016.

Vi synes, det var en stor ære at få lov at tale til Danskfaglig dag, da vi var omringet af alle de dygtige og inspirerende forskere og undervisere, vi selv ser op til. De andre oplægsholdere talte om bl.a. chatbeskeder som kommunikationsform i serien SKAM, den æstetiske branding af dansk ”hygge”, køn og kærlighed i nyere skandinavisk litteratur, det danske sprogs særlige udtryk for det ”at lykkes”, narrativ medicin og bestsellerlitteratur. Vi syntes selvfølgelig – som nørder i dansk sprog og litteratur – at dagen i onsdags var ekstremt spændende, og vi håber, dem, der hørte vores oplæg, fik et andet perspektiv på, hvad man også kan bruge en humanistisk, danskfaglig uddannelse til.

Skriv en kommentar