Lykke Jørgensen
Tekstforfatter & grafiker
Læsetid: 5 minutter
SKYD GENVEJ I KUNDERELATIONER MED ET DYBDEGÅENDE WHITEPAPER
Brænder du inde med unik viden, som du bare MÅ dele med din målgruppe, så de får lige så stor gavn af det, som du selv har, OG du samtidig styrker din relation til dem? Så er det en virkelig god idé at skrive et whitepaper.
I dette blogindlæg giver jeg dig en overflyvning over genren: du får indblik i, hvad et whitepaper er, den vigtigste grund til at skrive et og 6 trin til at udforme dit whitepaper. Bagefter er du forhåbentlig klar til at gå i gang med dit eget. Så lad os da komme i gang!
Hvad er et whitepaper?
Kort fortalt er et whitepaper et dokument skrevet af en erfaren i sit felt. Det indeholder dybdegående information om et specifikt emne, så læseren efter endt læsning føler sig bedre rustet inden for det emne.
Længden og typen af et whitepaper varierer, men typisk er det over 2500 ord og skrevet i et mere formelt sprog end fx et blogindlæg, men stadig i øjenhøjde med læseren.
Derfor skal du lave et whitepaper
Forestil dig, at du arbejder inden for SoMe-marketing. Og du ved præcist, hvornår det er bedst at poste på Instagram eller kender den perfekte kombination af hashtags.
Det er værdifuld viden for din målgruppe, og derfor har de stor interesse i den. De har et problem, du har en løsning. Den viden får de i et whitepaper mod fx en tilmelding til din mailliste.
Whitepapers er derfor et effektivt markedsføringsredskab til at tiltrække potentielle kunder eller forkæle dine nuværende kunder med viden og inspiration. Hensigten er at etablere en relation mellem dig og kunden eller styrke et eksisterende forhold, så når kunden mangler en til sin næste opgave, er du den første, de tænker på. For du har før vist, at du ligger inde med en masse viden.
1. Find et emne
Før du starter på dit whitepaper, skal du selvfølgelig først vælge et emne at skrive om. Måske har du allerede et emne eller en idé til, hvad det skal være. Ellers vælg noget, der er relevant for din virksomhed, og som er brugbart for din målgruppe, så du fanger deres interesse.
Mulige emner kunne være:
- Sådan vækster du din virksomhed gennem digital markedsføring
- Fra A-Z i forretningsudvikling
- SEO – hvorfor og hvordan?
- Skab en unik visuel identitet og skab indtryk
2. Research emnet
Efter du har fundet dit emne, er det tid til grundig research for at videreformidle din viden bedst muligt. Jo dybere du dykker ned i dit emne og samler information og data om det, jo højere værdi får dit whitepaper for læseren.
Et lille tip er: Sørg for at holde styr på kilderne til dine data. Så kan du let lave kildehenvisninger.
3. Formidl det effektivt
Når du skriver en tekst, skal du altid overveje, hvordan du formidler den. Tænk over, hvem din målgruppe er – kan du bruge fagord, og i så fald hvilke? Har din virksomhed en bestemt tone of voice, er det en god idé, at du holder dig til den.
Har du brug for hjælp til, hvordan du gør det, så har jeg hjælpen til dig. Vi har nemlig skrevet et utal af blogindlæg om, hvordan du sliber sproget til. Tjek fx blogindlægget Gør din tekst skarp eller Pep din tekst op. Få flere skrivetips fra vores oversigt over blogindlæg.
4. Overhold de grammatiske trafikregler
Det er vigtigt for enhver tekst, at der er styr på korrekturen. Især når teksten er med til at repræsentere din virksomhed. Teksten bliver ikke kun nemmere at forstå, når der er styr på tegnsætning og ingen stavefejl. Det øger også troværdigheden til dig og din virksomhed og sørger for, at du fremstår professionel og bliver taget seriøst.
Dog kan det godt være uoverskueligt at læse korrektur med alle de regler. Det forstår vi godt! Vi har erfaringen og gør det gerne for dig.
5. Layout og design
Nu har du skrevet en masse tekst og rettet den til. Men du er ikke helt færdig.
Hvis du vil holde på læserens interesse, bør du gøre teksten mere ”spiselig”:
- Lav en fængende og relevant forside
- Lav et resumé i starten af dit whitepaper, som fanger læserens interesse og fortæller dem, hvad de kommer til at lære
- Lav også en opsamlende konklusion i slutningen
- Del teksten op i afsnit, kolonner, kasser osv., så teksten ikke bare er én lang smøre
- Vælg en letlæselig skrifttype
- Brug farver – især de farver, der matcher og komplementerer dit brand
- Brug illustrationer, der understøtter teksten og hjælper læseren med at visualisere informationerne
Disse ting kan du sagtens gøre i et standardskriveprogram som Microsoft Word eller Google Docs. Men ellers vil jeg klart anbefale Adobes programmer, i dette tilfælde er især InDesign god til at give et ekstra lækkert og professionelt look. Et fjerde bud er Canva, der er lettere at gå til, men ikke har de samme tilpasningsmuligheder. Det er dog meget begynder- og brugervenligt.
På nettet ligger der en masse skabeloner, du eventuelt kan tilpasse, så de passer til dit brands visuelle identitet. Find fx her 20+ eksempler på whitepapers som inspiration, design-tips og skabeloner
Vi har selv lavet mange whitepapers, og her kan du se et par sider fra vores nyeste om kundecases:
6. Distribution
Nu har du både skrevet en masse tekst og tilmed gjort det lækkert at se på. Så skal det bare ud til læseren. Men hvordan? Nogle idéer kan være:
- Annoncer på de platforme, du vurderer, at din målgruppe bruger
- En landingsside dedikeret til dit whitepaper på din hjemmeside, som man tilgår på annoncerne
- En pop-up på din hjemmeside
- Organiske opslag på dine SoMe-sider
Vi synes, det er megasejt, hvis du selv vil give dig i kast med at skrive et whitepaper! Men vi forstår også, hvis du vil overlade det til professionelle. Og vi vil meget gerne gøre det for dig.
Det kan du læse mere om ved at trykke på knappen nedenunder.
Ellers er det bare at komme i gang. God fornøjelse og god skrivelyst!