Sådan skriver du opslag til sociale medier
Hannah Aalykke
Studentermedhjælper
Læsetid: 5 minutter
Sociale medier: Ved du, hvordan du skal skrive SoMe opslag og henvende dig til dine potentielle kunder og følgere på sociale platforme? Hvis ikke, så er det din heldige dag, for jeg har svaret her. Sociale medier er nemlig ikke bare sociale medier, og nogle mennesker tager fejl af, hvordan de skal behandle deres forretnings eller virksomheds kommunikation på det brede udvalg af SoMe-platforme.
CDC'S TEKSTMODEL FOR OPSLAG TIL SOCIALE MEDIER
En måde at sørge for indhold på dine sociale medier er ved at bruge en tekstmodel. Du skal ikke bruge lang tid på det, og samtidig sørger du for at få det vigtigste budskab ud med dine opslag. Har du hørt om CDC’s tekstmodel? Måske ikke, men det er en effektiv og enkel tekstmodel, alle kan være med på. Den bliver introduceret i deres Guide To Writing for Social Media, som du kan læse om lige her.
Tekstmodellen består af 3 elementer: Et spørgsmål, fakta og opfordring til handling. De tre punkter aktiverer og interagerer dine følgere. Nedenunder kan du se et eksempel på tekstmodellen fra CDC’s egen twitterkonto.
Husk, når du laver et SoMe opslag, skriver du både til dine følgere, men også til en algoritme. Algoritmen giver brugerne den bedste oplevelse, når de er på de sociale medier, og derfor ønsker du, at de reagerer på dit opslag. Det er nemlig algoritmen, der afgør, om dit opslag er værd at sende ud til flere. Det er f.eks. årsagen til, at du kan se, når din tante har liket eller kommenteret et opslag fra en virksomhed eller forretning, som du ikke selv følger.
Stil et spørgsmål
Stil dine følgere et spørgsmål for at skabe interaktion, reaktion eller følelse, og således skabe værdi for dine følgere, så de investerer tid og følelser på dine opslag. Spørgsmål engagerer folk, fordi det får dem til at tage stilling og tænke over svaret. Det kan også skabe spænding og interesse.
Interessante fakta
Kom med nogle spændende fakta, tal, navne eller statistikker. Det motiverer følgerne til at engagere sig yderligere i dit indhold, og især tal og statistikker fanger øjnene hurtigt, fordi det giver en følelse af, at indholdet har værdi.
Opfordring til handling (CTA)
CTA’er, også kaldet call to action, er vigtige. Du har nu knyttet dit spørgsmål og konkret fakta til dine følgeres interesser, nu skal du afslutte med en CTA. Det skal du, fordi formålet med dit indhold og opslag på sociale medier er enten at få folk til at hoppe over på din hjemmeside eller webshop, altså at skabe trafik på din hjemmeside, eller at få dem til at like og kommenterer, så de opslag opnår endnu mere synlighed.
Læs her, hvordan sociale medier er relevante for dig og vigtige for din branding og markedsføring
TAL MED OG IKKE TIL DINE FØLGERE
Nu har du en skabelon til opslagene, men hvad så med selve teksten? Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvordan du henvender dig. Forskellen på en artikel og sociale medier er, at sociale medier er sociale. Du skal derfor skrive, som du taler med dine kunder. Du træder ind i deres digitale rum, så skriv på en måde, der fanger dine følgere og kunder – vær nærværende og brug et letforståeligt sprog.
Skriv direkte til dine følgere og vis gerne personlighed. Det kan du gøre ved:
Brug ikke man og passive verber (laves, gøres). Det skaber en distance og skjuler personen bag virksomheden. På de sociale medier er det netop vigtigt at vise, hvem der står bag en virksomhed med et tydeligt ’jeg’ eller ’vi’.
Teksten skal være i øjenhøjde, hvilket du kan gøre ved at bruge ’du’ eller ’I’. Det gør teksten mere personlig og direkte henvendt, hvilket også øger engagementet fra dine følgere og kunder.
Brug sproglige tricks til at skabe genkendelighed. Det kan være brugen af emojis eller overskrifter til opslagene. Det kan også være en bestemt måde at starte eller slutte dine opslag med. Men udvælg det, der giver mening for din virksomhed.
Læs vores blog om, hvordan du får din målgruppes opmærksomhed
Det kan være svært at have det hele i mente, når du laver opslag og skriver med dine følgere og kunder. En god huskeregel er derfor: Hvis du nu stod over for din kunde i din forretning, butik eller kontor, hvordan vil du så agere? Hvordan vil du helt konkret opføre dig over for personen, og hvordan vil du formulere dig?
Med andre ord: Vær over for dine kunder og følgere på sociale medier, som du er over for dem i virkeligheden. På den måde skaber du også genkendelighed ved din forretnings stil, tone, udstråling og personlighed, når der er overensstemmelse mellem mødet med dig i virkeligheden og mødet med dig på sociale medier.
VÆR PROFESSIONEL OG PERSONLIG
Det er en balancegang og hårfin grænse at være professionel og personlig på samme tid, men ikke umuligt. Det handler i bund og grund om, at du ikke behandler din virksomheds sider som din private, men at du heller ikke kommer til at tage for meget afstand og dermed distancerer dig. Her er handler det især om at tale med og ikke til følgerne, som jeg skrev om i forrige afsnit. Når det kommer til at holde siden professionel, kan du have disse punkter i baghovedet:
Begræns dig. Gør dine opslag korte og spiselige.
Vær velformuleret og læs dine opslag igennem for stave- og slåfejl.
Gennemtænk det, du lægger ud.
Varier dine opslag.
Derfor er det en god tommelfingerregel at huske, at det ikke er din private profil men en virksomhed, du driver. Du skal derfor ikke skrive lange statusopdateringer eller dele spontant om det, du lige kommer i tanker om, hvis det ikke er gennemtænkt og velovervejet. Ikke sagt, at du ikke stadig kan være spontan. Det kan du sagtens, hvis du f.eks. får nye varer hjem, du gerne vil vise frem med det samme, men nøgleordet er planlægning.
Sørg for, at når du har travlt, at der stadig kommer opslag ud på dine sociale medier. Skab en struktur ved at planlægge de forskellige opslag og indhold på forhånd. Du kan med fordel planlægge dine opslag for en uge eller en hel måned ad gangen.