Formidling gennem foredrag

Mia Rasmussen

Mia Rasmussen

Tekstforfatter og administrerende direktør
Partner og medstifter af Cortekst

Læsetid: 6 minutter

Foredrag kan du bruge til at dele din viden. Fordi formidling ikke blot er tekst. Formidling er i lige så høj grad mundtlig. Og selvom vi oftest arbejder med formidling gennem tekstforfatning og redigering, så lægger vi også pennen og formidler gennem tale. Fx når vi holder foredrag eller workshops, og her er det faktisk ikke kun tekst, vi er ude at tale om. Lige så ofte er det om emner, som egentlig ligger langt fra vores fag, men som vi alligevel er i berøring med, fordi vi driver vores egen virksomhed. Her kan formidlingen også være mere end blot undervisning. Det giver også inspiration. 

Gennem de sidste fire år er vi jævnligt blevet spurgt, om vi vil holde workshop eller foredrag om et givent emne. Vi har efterhånden været vidt omkring forskellige emner – og forskellige tilhørere. Lige fra tre første klasser til en mandeloge. Det er vigtigt for os at komme ud og fortælle, for det betyder, at vi får muligheden for at formidle vores viden videre. Og så er det utroligt inspirerende at møde nye mennesker, der er interesseret og engageret i det samme som en selv. Både hvis det er inden for et bestemt fagområde som fx skrivetips eller forlagsbranchen, men også når det er et emne, hvor vi tager udgangspunkt i vores egen historie, fx i forhold til iværksætteri. Det, vi kommer med, kommer fra hjertet.

FORDELE VED AT FORMIDLE DIN VIDEN GENNEM FOREDRAG

Der er flere fordele ved at formidle din viden gennem andet end blogs og LinkedIn-artikler. Du kommer ud og møder nye mennesker, skaber nye netværksforbindelser og får øjnene op for nye muligheder. Desuden kan tilhørerenes feedback også give dig et nyt perspektiv på din viden. Desuden er den feedback, du får ved et foredrag, typisk langt mere umiddelbar og direkte end den, du får fra kommentarer på sociale medier. Mange gange får du også selv ny indsigt med hjem, som kommer af, at du fortæller og reflekterer – hvad end det er din egen historie eller om et fagemne.

GIV DIN VIDEN VIDERE

Er du skarp på et bestemt fagområde? Så kan det være en oplagt mulighed for dig at give dine guldkorn videre til andre, som er interesserede i at lære om det. Det kan også være, du har lært noget på den hårde måde, på en anderledes måde eller bare på din helt egen måde. Det kan også give noget helt særligt at fortælle om.

INSPIRER ANDRE MED DIT FOREDRAG

Når du har en spændende historie at fortælle, kan du være en stor inspiration for andre, når du fortæller den. Og hvis du har en spændende historie, er der ingen grund til at holde den for dig selv. Tænk på, hvad andre med samme interesse eller med de samme udfordringer kunne få ud af at lytte til dig. Eller bedre endnu: Tænk på, hvordan det kunne have hjulpet dig at høre en fortælle om nogle af de huller på vejen, som du selv har skullet finde vej igennem.

FORMIDLING MED PASSION

Det vigtigste, når du skal holde foredrag eller undervise i en workshop, er at fange dine tilhøreres interesse, være interessant og gøre oplægget og emnet spændende. Der er forskellige taktikker til det, og jeg vil ikke gå i dybden med dem i dette oplæg. Nogle af de væsentligste ting at huske på er dog:

  1. Hvad er det, dine tilhørere forventer at høre om/blive klogere på?
  2. Hvad er det, du gerne vil have dine tilhørere til at interessere sig for?
  3. Hvordan gør du det relevant, nærværende og vigtigt for dem? Sørg for at imødekomme deltagernes forventning og det, som er formålet med formidlingen. Alt efter hvilken ramme, foredraget foregår i, kan du overveje, hvordan du vil få punkt 1 og 2 til at samle sig. Nogle gange er der mulighed for at overraske og give publikum noget, de måske ikke forventede at få.

FOREDRAG OG WORKSHOPS, SOM VI HAR FORMIDLET

I det her afsnit vil jeg kort fortælle om nogle af de gange, vi har været ude for at formidle. Det kan give dig et overblik over, hvor forskellige emner det faktisk er. Og hvor langt noget af det reelt er fra vores fagområde. Det kan nemlig være sundt at komme ud over sin komfortzone, når du skal lære fra dig, det lærer du også selv meget af – både om emnet, men ofte også om dig selv. Et godt eksempel er, da vi holdt foredrag om salg, hvad vi gør, og hvordan vi lærte det. For at give tilhørerene et godt foredrag måtte vi først reflektere over og forholde os til ovenstående. Her blev vi i den grad klogere på, hvor langt vi selv var kommet i forhold til salg, siden vi startede vores første virksomhed.

IVÆRKSÆTTERREJSEN

Vi har efterhånden talt mange gange om vores egen og unikke iværksætterrejse, fx for SDU, en gymnasieklasse, iværksættermiljøer og en mandeloge. Alt efter, hvad sammenhængen har været, har vi enten holdt os udelukkende til vores egen rejse, eller også har vi sammenholdt det med iværksætteri generelt. Fordi vi er iværksættere med et ben i to nichegrupper, da vi både er humanister og kvinder, har foredragene oftest haft en vinkel på en eller begge af de aspekter.

LÆR AT SÆLGE, SELVOM DU IKKE ER FØDT SÆLGER

Salg har uden tvivl været det, der tog os længst tid at lære. Det var faktisk først, da vores advisor Lars Egsvang sagde, at man ikke er født som sælger, men at det er noget, man skal lære – præcis ligesom alt andet, at vi droppede undskyldningerne og tog os sammen. Fordi vi har haft en ret snørklet og bumlende vej på dette område, har vi en god indgangsvinkel til at formidle om salg. Især til dem, som selv skal sælge, men ikke aner, hvor de skal starte.

BOGENS VEJ TIL LÆSERNE

Vi har holdt en serie af workshops for folkeskoleelever om bøger, og mere specifikt om, hvordan bøger bliver til. Og hvad et forlag reelt set laver. Workshopsne havde det formål at oplyse eleverne og øge deres læselyst og interesse for bøger. Derudover viste vi også mange af de muligheder, der er for at arbejde med bøger inden for forskellige fagområder.

Har du lyst, kan du her se en video fra en af dagene, vi var afsted.

TEKSTER TIL ORGANISKE OPSLAG

Denne workshop handler meget om, hvorfor det er vigtigt at holde sine kanaler aktive, og hvordan du bedst kan gøre det. Det starter med kreativitet; finde på opslag og sikre, at de har et formål. Og så arbejder vi selvfølgelig med at skrive gode tekster til målgruppen. Derudover kommer vi også omkring, hvordan du planlægger opslagene, så de også kommer på platformen og ikke blot bliver glemt.
Ved du, hvorfor det er så vigtigt at holde dine platforme aktive? Det kan du læse mere om i vores forrige blog her.

SKRIVETEKNIK

Dette er, hvad vi hyppigst taler om. Det giver ret god mening, eftersom det også er kernen af vores fag. Typisk er det også i workshopsform, da man skal have teknikkerne under huden, før de giver rigtig mening, og før man lærer noget. En workshop om skriveteknik tager også altid udgangspunkt i tilhørerene, da der nærmest er uendeligt mange vinkler og retninger, sådan en workshop kan tage. Det kan være alt fra tekster til markedsføring af sin virksomhed, tekster til et blogunivers eller tekst i bøger. Vi er også ude til vidt forskellige målgrupper, fx besøg hos en virksomhed, hvor en eller flere medarbejdere skal uddannes til at stå for de sociale medier, eller som gæsteundervisere på et kursus for spirende forfattere.

Faktisk har vi to workshops på vej, som bliver afholdt i samarbejde med Styrket Erhverv i Gadeplan til november. Dem kan du læse mere om her.

TAG UD OG FORTÆL!

Jeg håber, ovenstående har givet dig et billede på, hvor bredt du kan formidle for andre, og hvad formidling kan bidrage til. Husk ikke at lade dig begrænse af, hvad du ser som din kernefag. Vi gemmer ofte på meget mere viden end om det, som vi beskæftiger os mest med, og faktisk er de områder, hvor vi har skullet udfordre og udvikle os selv mest, både de mest interessante at fortælle og at høre om.

Vil du læse mere om, hvad vi ellers har at byde på, når vi kommer ud og formidler? Så kan du se det på vores side om foredrag og workshops her.

God fortællerlyst!

Skriv en kommentar