AKADEMISK SPROG ER EN TØR KIKS

Hannah Aalykke

Hannah Aalykke

Studentermedhjælper

 

Læsetid: 6 minutter

”Akademisk sprog er en tør kiks” – tja, men jeg kan da nemt nævne andre områder inden for sprog, tekstforfatning og kommunikation, der er mere spændende. Det er uden tvivl mere inspirerende at skrive ikke-akademisk, fordi akademisk sprogbrug til tider godt kan være tørt og kedeligt, men det er stadig nødvendigt og vigtigt i nogle sammenhænge. I denne blog bliver du klogere på, hvad akademisk sprogbrug er. 

AKADEMISK SPROG

Mange tror, at akademisk sprogbrug er lig med:

Lange, indviklede sætninger

Blæreakademisk

Kommunesprog

Men det er faktisk lige modsat af de nævnte ting. Akademisk sprog skal kort sagt være:

Letlæseligt

Egen stil og sprog

Korte og økonomiske sætninger

De fleste har den opfattelse, at akademisk sprog handler om at gøre sætningerne så lange som overhovedet muligt og anvende alle de intellektuelle og fine ord, de kan, eller som kilderne anvender. Det gør dog blot teksten kludret, upersonlig og tung at læse. Du skal på den anden side heller ikke anvende talesprog eller slang, du må gerne gå efter at være personlig, men ikke privat. Med det mener jeg, at du skal anvende de ord, du normalt vil anvende, så det bliver din tekst. Fx lyder ordet ”dehumanisering” bedre end ”objektivisering”, men hvis dehumanisering er et ord, du aldrig ville bruge, så lad være. Teksten skal afspejle din tone, stil og sprog og ikke andres. Akademisk sprogbrug er ikke en konkurrence om at kunne proppe flest mulige intellektuelle ord ned i en tekst. Du må gerne skrive levende og varieret, men det handler heller ikke om at finde flest mulige synonymer for et ord. Vær gerne konsekvent i dit ordvalg, men skriv også gerne en bestemt vending på forskellige måder.

Derudover skal du undgå at skrive kommunesprog, og her mener jeg, at du skal skrive korte, klare og økonomiske sætninger, der giver mening for andre end blot dig selv. Du skal ikke lave kringlede sætninger med mange indskudte sætninger og en masse fyld, der er irrelevant. En god huskeregel er, at sætningerne ikke skal være længere end maks 2-3 linjer, til du sætter et punktum. Du skal med andre ord tænke på læseren, når du skriver akademisk.

SPROGET

Akademisk sprogbrug er oftest karakteriseret ved at være argumenterende, som vi kender det fra journalistikkens verden med påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse m.m. Det er vigtigt at være objektiv og ikke lade din egen mening skinne igennem. Du skal være saglig og forholde dig udelukkende til teksten og fakta. Det gør du ved dit ordvalg og sproglige vendinger:

DO

  • Teksten viser
  • På baggrund af x
  • Jeg tager afsæt i x

DON’TS  

  • Jeg synes
  • Jeg mener
  • Jeg føler

De sproglige vendinger er en slags sproglig lim, der binder tekstens elementer sammen. De anvendes tit til metakommunikation, som er den del af teksten, hvor du tager din læser i hånden og hjælper vedkommende igennem din tekst. Du fortæller, hvad du har gjort i foregående afsnit, og hvad du vil gøre i det kommende afsnit, og hvad formålet med det er.

Et ofte diskuteret samtaleemne inden for akademisk sprogbrug, og som jeg har hørt mange gange på universitetet, er, hvorvidt en akademisk tekst skal indeholde et aktivt ”jeg” eller ej. Nogle mener, at passiv sprogbrug skal dominere en akademisk tekst, fordi det viser objektivitet, hvor andre mener det modsatte. Spørger du mig, synes jeg ikke, at det ene udelukker det andet – alting med måde selvfølgelig. Jeg har altid selv anvendt begge dele i eksamensopgaver på universitet og også lige nu i mit speciale. De eneste steder, jeg anvender aktiv sprogbrug, er i metakommunikationen, indledning og konklusionen, når jeg beskriver, hvad jeg gør i opgaven og hvorfor i forhold til min undersøgelse, og hvad jeg er kommet frem til. Fx ”jeg vælger”, ”jeg konkluderer” eller ”jeg anvender”. Ellers bruger jeg passiv sprogbrug, hvor det giver mening.

SPROGTEST

Jeg håber, du er blevet lidt klogere på akademisk sprogbrug. Hvis det ikke er tilfældet, så har skrivekonsulent Signe Skov lavet en sprogtest, hvor du kan teste, om du skriver akademisk, og lære lidt mere om akademiske skrivefærdigheder:

SPROGTEST 1

SPROGTEST 2

Har du spørgsmål til mig eller det her emne, er du velkommen til at kontakte mig eller skrive en kommentar til blogindlægget her.

Vil du læse mere om, hvordan du undgår talesprog i din akademiske tekst? Så kan du læse vores blogindlæg om talekunst og skriftkunst.