Tekst på tryk
Mia Rasmussen
Tekstforfatter og administrerende direktør
Partner og medstifter af Cortekst
Læsetid: 5 minutter
Tag ikke fejl af tekst på trykte materialer, selvom de digitale platforme fylder mere og mere i dag. Tekst på tryk virker stadig, fordi de kan bidrage med noget andet, som digitale platforme ikke kan. I dette blogindlæg fortæller jeg om, hvad tekst på trykte materialer kan, og hvorfor tekst på tryk bestemt ikke er outdated.
TEKST PÅ TRYK VIRKER STADIG
Tekst på trykte materialer er ikke det samme som digitale platforme. Vi læser derfor også forskelligt, afhængig af om det er digital tekst eller tekst på tryk. På digitale platforme er vi hurtige til at finde lige netop det, vi leder efter, og dernæst gå videre. Vi er også hurtige til at skimme en hjemmeside, og hvis den ikke har det, vi søger, så er vi også hurtigt videre. Vi navigerer altså hurtigt og flakkende rundt på internettet.
Bedre tekstforståelse
Det er selvfølgelig en smagssag, om vi foretrækker at læse digitale tekster eller trykt materiale. Ifølge en undersøgelse fra Universitet i Stavanger, udført af lektor Anne Mangen, har vi en bedre tekstforståelse af trykt materiale. Det har vi, fordi vi som læsere har en bedre fornemmelse af, hvor langt i teksten vi er med trykt materiale. Vi har ikke på samme måde en fornemmelse af, hvor langt vi er, når vi læser digitale tekster.
Et mentalt kort
Anne Mangen peger på, at hjernen har brug for at skabe et mentalt kort over teksten. Det skaber vi ved at mærke på materialet, og få et overblik over materialets samlede antal sider. Vi skaber det også, når vi ved, hvor mange sider vi har læst indtil videre, og hvor mange sider vi stadig mangler. Det mentale kort eller en rummelig fornemmelse af teksten kan ikke skabes på samme måde med digitale tekster.
Vi husker også bedre noget, vi finder interessant ved trykt materiale. Vi kan også bedre fortælle, om det interessante stod på højre eller venstre side, og om det var en tredjedel inde i det trykte materiale.
Vi har en bedre tekstforståelse af trykt materiale, fordi vi har nemmere ved at holde koncentrationen. Når vi læser digitale tekster er det sværere for os ikke at lade os distrahere af en notifikation. Det kan være en mail, en besked eller mentale notifikationer – at man skal huske at slå græsset, inden gæsterne kommer, fordi et reklamebanner for græsslåmaskiner poppede op på hjemmesiden.
Tekst på tryk
Det er en helt anden oplevelse og måde, vi navigerer rundt med trykt materiale i hænderne. Vi nærlæser trykte materialer mere kronologisk og følger tekstens rytme og placering. Vi dvæler mere ved trykt materiale, fordi der sker noget ved at have det i hænderne. Vi rører ved det, og materialets farvesammensætningen, tekstur og struktur påvirker oplevelsen. Det gør os nysgerrige. Vi bliver heller ikke på samme måde distraheret eller har travlt med at klikke videre ind på en ny hjemmeside. Vi kan nemlig ikke komme videre, og derfor har vi på en anderledes måde tid til at nærstudere det trykte materiale. Der popper ikke et reklamebanner op og lokker os væk ligesom på digitale platforme.
TRYKT MATERIALE TALER TIL FLERE SANSER
Ud over at læse trykte materialer anderledes sker der også noget andet i mødet med trykt materiale end med digitale platforme. Det er en anden slags oplevelse med trykt materiale, i og med det er noget fysisk, vi kan stå med i hænderne. Det er også anderledes, fordi flere sanser kan komme i spil – vi kan røre, dufte og se på de trykte materialer. Det er selvfølgelig den helt store modsætning til digitale platforme. Her kan du kun bruge synssansen.
Udnyt fordelene ved trykt materiale
Du kan have en brochure eller et katalog fysisk i hænderne. Du kan røre ved dem, du kan bladre i dem, du er generelt mere opmærksom på genstandene som helhed. Altså deres form, farve og finesse. Det kan du med fordel udnytte, hvis det er måden, du markedsfører dig selv på. Her tænker jeg på, at du kan lave noget grafisk flot, en anderledes opsætning eller noget, der skiller sig ud, så folk husker det.
TEKST-TV: TEKST TIL DINE TRYKTE MARKEDSFØRINGSMATERIALER
TEKSTENS PLACERING
Det er ikke ligegyldigt med tekstens placering på trykte materialer. Det hele skal nemlig spille sammen på en lidt anden måde end på digitale platforme. Det er faktisk sjældent, at vi tager trykt materiale op og åbner det. Vi ser først forsiden, og er den interessant, så tager vi den op. Vi vender og drejer den og vurderer, hvad det er, vi har i hænderne. Dernæst vender vi materialet om og læser bagsiden. Det er derfor en god idé at lave en bagsidetekst, som motiverer læseren til at åbne folderen, brochuren eller kataloget og læse videre. Bagsiden skal derfor opsummere meget kort, hvad det egentlig handler om.
Se ikke bagsiden som slutningen på teksten
Det er således anderledes med trykte materialer end på internettet. Med trykt materiale skal både forside og bagside være interessant, hvor digitale platforme oftest skriver det mindst vigtigste til sidst. Simpelthen fordi vi sjældent når ned at læse det, før vi allerede har klikket os videre til en anden hjemmeside.
BLØDE CTA'ER
CTA’er er mindst lige så vigtige på trykte materialer som på digitale platforme. På internettet er vi vant til, at der er knapper, som siger ’klik her’, ’ring’ eller ’køb’. Den mulighed eksisterer ikke til trykte materialer, fordi du jo selvfølgelig ikke kan klikke dig videre, så derfor skal du lave dem på en anden måde. CTA’erne er også lidt blødere, fordi de skal få folk til aktivt at gøre noget på en anden måde, og det er ikke særlig nemt. Det er ikke ligesom at få dem til at klikke på en knap. De skal få læseren til at huske virksomheden eller produktet, når de går på en enhed næste gang, eller når de kommer hjem.
Bliv husket
Det er vigtigt blive husket, for når vi står med noget trykt materiale i hånden, kan vi ikke komme videre end det. Modsat digitale platforme, hvor vi bare kan klikke os videre med det samme. Det er derfor vigtigt at tænke visuelt og grafisk og gerne have noget blikfang. Det gør noget for, hvordan kunderne husker dig og din virksomhedsprofil, og måden, du bliver opfattet på.
Gennemtænk dine CTA’er
På digitale platforme er CTA’erne oftest et enkelt ord eller to. På trykte materialer er det ofte nogle fede sætninger eller vendinger og ordlyd, som potentielle kunder husker. De husker dem, fordi de skiller sig ud og er anderledes. Du skal få værdien og essensen af din virksomhed ned i CTA’erne. Du skal fortælle, hvorfor en potentiel kunde skal vælge lige netop dig og ikke konkurrenten. Husk også at medtænke din målgruppe, og hvad der kunne overraske dem positivt i mødet med trykte materialer.
Kunne du tænke dig at få mere info om, hvordan du bedst taler til din målgruppe i dine tekster? Læs vores guide til at få din målgruppes opmærksomhed her.