TEKST OG LAYOUT - DET KRÆVER ET SAMSPIL

Louise Agergaard Søllested

Louise Agergaard Søllested

Studentermedhjælper

Læsetid: 7 minutter

Vi kan som tekstforfattere og sprognørder selvfølgelig ikke lægge stor nok vægt på en teksts vigtighed. Men vi ved også godt, at teksten fungerer allerbedst, når den spiller sammen med et fedt layout. Er der et godt samspil mellem tekst og layout, har du opskriften på et fedt design. Det skal være intuitivt og nemt for brugerne at navigere på din hjemmeside, samtidig med at de får kendskab til det, du tilbyder. Det er både teksten og det visuelle, der giver kunderne et indtryk af dig. Visuelt og tekstligt skal det kommunikeres rigtigt, for at du får spundet kunderne ind i dit univers.

WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET

Det visuelle udtryk er det første, vi lægger mærke til, når vi kommer ind på en hjemmeside. Opbygning og farver skal spille sammen, så du giver kunderne det bedste førstehåndsindtryk og et indblik i din virksomheds identitet.

Stopklodsen kommer ofte ved: ”jeg har ingen grafiske evner” og ”jeg kan ikke finde ud af at skrive”. Men med så meget andet kan det tillæres, og med denne guide er du forhåbentlig et skridt tættere på en idé om, hvordan du vil designe din hjemmeside og skabe et godt samspil mellem tekst og layout.

HVEM KOMMUNIKERER DU TIL?

Som en start kan du tænke over, hvilken identitet og stil du gerne vil udtrykke? Skal den være frisk, personlig eller nede på jorden? Udover din egen smag skal du huske at have din målgruppe med i baghovedet. Forskellige målgrupper har forskellige behov og adfærdsmønstre, og de tiltales af forskellige ting – ja, det skal jo ikke være for nemt, vel? Men for at sætte det hele lidt i kasser, så taler man om, at der findes fire kundetyper – den røde, gule, blå og grønne – og dem vil jeg kort ridse op for dig her:

RØDE

  • Den røde kundetype motiveres til at købe, hvad der er nyt. De vil gerne skille sig ud og være de første på beatet. De har en nysgerrig tilgang til tingene og søger gerne udfordringer.

GULE

  • Den gule kundetypes mål er at opnå balance både for sig selv og andre. Velvære er topprioriteten, og de har tendens til at kræse mere for de personlige historier.

BLÅ

  • Den blå kundetype går efter den gode forretning. De går professionelt og analytisk til værks og har fokus på det, der kan give succes.

GRØNNE

  • Den grønne kundetype har en traditionel tankegang og motiveres af tryghed og loyalitet. De skal overbevises på flere måder, før de springer ud i noget nyt.

Alle mennesker er komplekse, og det hele er ikke bare én til én (hvilket dog ville gøre det hele meget nemmere, ikke?). Måske du kan se dig selv i flere af parametrene hos de forskellige? Men for at din virksomhedsidentitet bliver skarp og ikke for flyvsk og intetsigende, skal du overveje at fokusere på én af kundetyperne. Med et for bredt fokus rammer du ingen, hvorimod et præcist fokus rammer rigtigt. Få mere inspiration om kundetyper ved Institut for Kundetypers her.

UDNYT FARVERNES APPEL

Nu vi allerede er ved farverne, så lad os da bevæge os over i det som det næste. Nu har du allerede fået lidt kendskab til, hvilke farver der motiverer hvilke kundetyper, så lad os fortsætte ned ad den vej. Farver har naturligvis også stor betydning for det visuelle udtryk – her får du et par facts:

  • Kraftige farver er mere dynamiske og skaber mere blikfang
  • Støvede farver har et mere afdæmpet udtryk
  • Primærfarver er mere energifyldte end blandingsfarver

En kraftig gul eller rød springer mere i øjnene end den støvede udgave. Så ønsker du, at noget skal poppe frem og blive tydeligt for kunden, kan det være en idé at benytte sig af den kraftige del af farvespektret. Vil du i stedet signalere rolighed, tryghed og balance, vil afdæmpede farver passe bedre ind i det univers.

TONE OF VOICE SKAL AFSTEMMES UDTRYKKET

I din udvælgelse af farver skal du huske at have teksten med i dine overvejelser. Skal din stil være præget af alvor, kreativitet, eller skal den bare være helt nede på jorden? Ud over din egen smag skal du også have din målgruppe med i tankerne, da det er den, der er i sidste ende skal imponeres.  

For et friskt udtryk kan du fx lege med finurlige vendinger og anderledes udtryk – læs mere om, hvordan du bliver kreativ i din skrivning i Maries blogindlæg her.  

Tekstens tone of voice skal passe til det visuelle udtryk, ellers risikerer du at sende blandede signaler. Forestil dig en hjemmeside fyldt med pop ups, kraftige farver og vilde effekter. Hvordan vil det passe sammen med en tør tekst? Den går du nok galt i byen med. Vil du signalere, at virksomhedens identitet er spækket med energi, skal teksten peppes op til samme niveau som layoutet.

5 TIPS TIL TEKSTENS KOMPOSITION

Tekst er også visuelt, og det er oftest først, når der er bøvl med det visuelle, at vi faktisk lægger mærke til det. Ideelt set skal kunden have overblikket med det samme, og det skal være nemt at navigere rundt og finde frem til lige netop dét, han har brug for. Der er mange måder at komponere sin tekst på, ellers ville alle hjemmesider have samme layout – men jeg har listet fem tips til dig, om hvad du skal tænke over, når du komponerer din tekst.  

1. VIS SAMMENHÆNGEN

Sæt elementer, der passer sammen, sammen. Det hele skal ikke flyve tilfældigt rundt på hjemmesiden, men opdeles skarpt efter, hvad der hører sammen med hvad. Knytter din tekst sig til et bestemt billede, så sæt det i nærheden af det. Ellers hold tekst og andet indhold grupperet.

2. GIV DIN HJEMMESIDE LUFT

Sørg for at have white space – du kender det måske også som negative space? Negative space er det, der ikke er indholdet, men alt det, der omkranser dit indhold. Og det skal du ha’! Brug margener, lidt ekstra linjeafstand og afstand mellem afsnit og andre elementer. Kan du omgive din tekst med luft, gør du den mere overskuelig og letlæselig.

3. LINJÉR DINE ELEMENTER

Vi læser efter linjer, og står det hele rodet, bliver det forstyrrende for kunden at navigere på din hjemmeside. Er hjemmesiden derimod skarp og lige, har kunden nemmere ved at komme frem til det, der er vigtigt.

4. SKAB KONTRASTER

Ved at gøre brug af kontraster har du mulighed for at skabe blikfang, lægge vægt på visse ting eller vise, om der er noget, der er vigtigere end andet. Der er mange måder at lave kontraster på – det kan du fx gøre med farver, størrelser og fonte. 

5. TA' KUNDEN I HÅNDEN

Gør det nemt for kunderne at navigere på din hjemmeside ved visuelt at gøre det tydeligt, hvor de skal starte. Lad dem blive ført igennem din side, så de ikke skal tænke på andet, end hvad du har at tilbyde

JA TAK - HIT MED CTA'ER

CTA er en forkortelse af Call To Action, som går ud på, at du gerne vil have dine kunder til at gøre noget. Fidusen er bare at få dem til at gøre det. Vi er pjattede med CTA’er – der virker. Alt for tit støder vi på knapper med ”Klik her” eller ”Læs mere”, som ikke rigtig giver kunden en fed grund til, at de skulle gøre det. Sørg i stedet for at nævne værdien, som kunden får ud af at trykke på knappen – fx ”Få et uforpligtende tilbud”. Hold dig så vidt muligt fra CTA’er med klik, opret og køb her. Overvej i stedet om bliv, tilføj og lyder mere tiltalende. De sidstnævnte appellerer bedre, da de ikke på samme måde kræver en aktiv handling fra kundens side.

Rent kompositorisk fungerer det bedst at placere en CTA-knap efter teksten, hvor kunden får kendskab til værdi. Formålet er, at kunderne skal trykke videre, så for at de ikke bare springer let og elegant hen over knappen, kan du evt. fremhæve den ved hjælp af en tydelig farve eller markeret boks, så den popper tydeligt ud på siden.   

ER DER HJÆLP AT HENTE?

Og så kan det være, du står tilbage og tænker, at det er fint nok alt sammen, men jeg ved stadig ikke, hvordan jeg selv gør det. Hvis du har brug for et skub videre til, hvordan du kan skabe et godt samspil mellem tekst og layout på din hjemmeside, kan du tilmelde dig vores workshop ‘Den røde tråd’, hvor du både får afprøvet dine grafiske og tekstlige idéer.

Kunne du tænke dig at blive skarp på samspillet mellem tekst og layout?