Skriv en god ansøgning
Hannah Aalykke
Studentermedhjælper
Læsetid: 6 minutter
Det er svært at skrive en god ansøgning, og det skyldes, at der ikke findes en bestemt måde eller opskrift til det. At skrive en god ansøgning er en svær disciplin, men den kan mestres. Kort sagt går det ud på at analysere stillingsopslaget, undersøge virksomheden og sælge dig selv som den bedste kandidat til jobbet – men hvordan gør du det i praksis?
AIDA
AIDA er en meget anvendt kommunikationsmodel i reklameindustrien, men den er også brugbar, når det kommer til at analysere et stillingsopslag og ud fra det skrive en god ansøgning. AIDA er delt op i fire punkter:
- Attention – Overskrift
- Interest – Motivation
- Desire – Relevans af fagligheder
- Action – Afslutning
OVERSKRIFT (A)
Hvis du googler, hvordan du skal skrive en ansøgning, står der mange steder, at du skal nævne stillingsbetegnelsen i overskriften, men det er jeg ikke enig i. Arbejdsgiveren modtager sikkert adskillige ansøgninger til den stilling, som du også søger, og netop derfor er du nødt til at skille dig ud ret hurtigt. Overskriften er det første, arbejdsgiveren støder på, så det er oplagt at gøre overskriften anderledes. Jeg er ikke selv arbejdsgiver, men jeg kan da genkende det fra online artikler – de har meget få sekunder til at fange min opmærksomhed og få mig til at læse selve artiklen. Og det er ikke anderledes med en arbejdsgiver og ansøgninger. Lav en fængende overskrift, der beskriver dig og dine kompetencer:
SoMe-haj med seks stjerner i tekstforfatning
fremfor:
Vedrørende stillingen som tekstforfatter med fokus på sociale medier
På den måde undgår du også at udstråle ”copy/paste”, som jeg kalder det. Det er selvfølgelig fint, hvis du anvender en skabelon til dine ansøgninger, men uspecifikke og vage formuleringer giver et indtryk af, at det er en standardskabelon, du bruger til alle dine ansøgninger. Alternativt kan du placere virksomhedens logo øverst i højre hjørne af din ansøgning for at signalere, at ansøgningen er lavet specifikt til virksomheden. Sørg også for at lave noget research om virksomheden, så du kan lave en målrettet ansøgning ift. at matche virksomhedens sprog og stil.
MOTIVATION (I)
Du har sikkert tit hørt ”sælg dig selv”, men det kan være svært og næsten sætte en stopklods i selve skriveprocessen. Tænk derfor hellere på, hvorfor du brænder lige netop for den stilling, du laver en ansøgning til. Din motivation skal skinne igennem, så arbejdsgiveren ikke er i tvivl om din oprigtighed med at søge jobbet. Hvad motiverer dig til at søge, og hvorfor søger du overhovedet stillingen? Derudover skal du huske at inddrage noget om jobbet, arbejdsopgaverne eller virksomheden. Du kan pege på noget konkret i stillingen eller virksomheden, så de føler sig set og genkendt. Det viser samtidig, at du har sat dig ind i virksomheden og deres værdier.
Det er vigtigt at nævne, at du skal opfylde virksomhedens behov og ikke dine egne. Det er irrelevant for virksomheden at vide, at du søger jobbet, fordi du synes, det er spændende og interessant – det giver sig selv, ellers ville du jo ikke søge jobbet. Et eksempel på motivation kan være:
Lad mig slå fast med det samme: Jeg er ung og sulten efter at begynde min karriere et sted, hvor min faglighed bliver udfordret og stimuleret, og hvor ambitionsniveauet er højt. Jeg mener, at Holm Kommunikation er sådan et sted – lånt fra Jobindex
RELEVANS AF FAGLIGHEDER (D)
Her skal du fortælle, hvordan du helt konkret vil løse arbejdsopgaverne, og hvordan dine kompetencer kan hjælpe virksomheden fremadrettet, ikke hvad du kan eller hvorfor. Det er det, dit CV er til for. Forskellen på en ansøgning og et CV er, at ansøgningen skal være fremadrettet, hvor CV’et er bagudrettet. Hvis du nævner relevante kompetencer eller erfaring, så sæt det i relation til nogle af de nævnte arbejdsopgaver i stillingsopslaget. Gør du ikke det, svarer det til at spørge en håndværker, hvordan han vil bygge en væg, hvortil han remser sit værktøj op.
Du skal fortælle, hvordan du vil bygge væggen og dernæst hvilke værktøjer, der understøtter det. Det er vigtigt at beskrive det faglige match og ikke blot det personlige match. Du kan med fordel udvælge en eller to kompetencer og beskrive med eksempler, hvordan kompetencerne kommer til udtryk i din opgaveløsning.
Igen, du skal matche de behov, virksomheden har, og sætte værdien for dem i centrum. Det kan gøres med sætningen: ”Hvis I ansætter mig, får I…” Det handler om at være konkret og matche virksomheden og stillingen med udvalgte kompetencer fra din faglige og personlige værktøjskasse. Et eksempel kan være:
Gennem 4 år har jeg været ansat hos Postejkøkkenet. Jeg startede som smørelærling og er i dag chefpostejskonsulent med ansvar for at smøre virksomhedens leverpostejsprodukter hver dag – lånt fra Jobindex
AFSLUTNING (A)
Vær høflig og udvis respekt. Du kan evt. takke for, at de tog sig tid til at læse din ansøgning. Fortæl dem også gerne, at du er åben for at uddybe din ansøgning, hvis de har spørgsmål. Du kan også give udtryk for, at du gerne vil til en jobsamtale, men stil aldrig krav. Husk at tilføje dit fulde navn, telefonnummer og mail, så arbejdsgiveren ved, hvordan han/hun kan komme i kontakt med dig. Det kan f.eks. se sådan her ud:
Jeg ser frem til at høre fra jer og står selvfølgelig til rådighed med yderligere information, hvis I skulle ønske det.
Med venlig hilsen x
Tlf: xx xx xx xx
Mail: xxxx@xxxx.dk
5 GODE RÅD
Show it, don’t tell it
Pral ikke direkte med alt det, du kan og er god til. Lad det hellere komme til syne mellem linjerne:
Jeg farvesorterer mine sokker, ligesom jeg gør med mine dokumenter og mapper på computeren.
Fremfor:
Jeg er ordensmenneske og struktureret
Lav et overskueligt layout
Arbejdsgiveren bruger ikke mange sekunder på din ansøgning, så hold det til korte sætninger, hvor du har det vigtigste med, og hold dig til maks én A4-side.
Tænk på det som et kærestebrev
Ingen gider at læse et kærestebrev, hvor der hele vejen igennem står ”mig, mig, mig”. Varier dit sprog og brug nogle andre formuleringer til at beskrive et almindeligt karaktertræk. Drop desuden også floskler, metaforer og klichéerne (dem, som også beskriver alle de andre ansøgere). Brug hellere pladsen på gode argumenter for, hvor og hvordan dine kompetencer matcher stillingen og virksomheden.
Skift lokation
Skriv dine ansøgninger forskellige steder. Forskere peger på The Coffee House Effect, som handler om, at kreativiteten fremmes, når lydniveauet i omgivelserne ligger på et moderat niveau (70 dB) – som den gør på en café.
Korrektur
Jeg kan ikke sige det nok: Læs korrektur, inden du sender ansøgningen afsted. Du kan også få en ven til at læse din ansøgning både for korrektur og indholdet. Kan din ven læse sig frem til, hvad det er, du kan bidrage med til virksomheden? Hvis ikke, er det en ommer.
Lav endelig en kommentar, hvis du har nogle andre gode råd til at skrive en god ansøgning, som jeg ikke har fået med her.