Storytelling – sælg dig selv gennem gode fortællinger
Har du brug for hjælp til storytelling?
En god fortælling hjælper dig til mere salg
Har du hørt om storytelling før? Hvis ja, så er du allerede på rette vej til at lave det content, der faktisk virker. Digital storytelling skal nemlig være en del af dit brand, og det skal være det, som folk husker dig på. Du kender det formentligt fra mange af de helt store brands, hvor du husker den historie, de fortæller, men ikke nødvendigvis fakta eller tal fra reklamen. Hvis det er tilfældet, er de lykkedes med deres storytelling.
Noget ganske interessant er nemlig, at hjernen ikke skelner mellem en historie, den har hørt, eller en historie, den selv har oplevet. Samtidig husker hjernen historien, men ikke fakta. Og præcis derfor er det en virkelig god idé at anvende digital storytelling i din markedsføring – det øger din brand awareness, og med tiden skaber det mere salg. Det skal helst være sådan, at hvis du sælger sneakers, skal folk tænke på dig, så snart de hører ordet sneakers.
Med storytelling får du ...
- Bedre og øget brandkendskab
- Mere synlighed og genkendelighed i din branche
- Mere og bedre salg på den lange bane
Med Cortekst på holdet får du bedre storytelling
Har du selv fundet på god storytelling, og er alt faktisk, som det skal være? Ja, hvorfor skal du så bruge et tekstbureau? Det skal du, fordi du får historien ned på skrift, så du kan bruge det og lade det gennemsyre alt, hvad du sender ud til dine kunder og potentielle kunder. Gode tekstforfattere er vant til at forvandle historien til den gode tekst, som læseren både bliver fanget af og husker. Det kræver ikke bare en god historie – det kræver også de rigtige formuleringer, de rigtige ord og den rigtige opbygning af teksten, alt efter hvilket format du skal bruge og til hvilket formål.
Vil du læse mere om, hvordan vi generelt arbejder med tekstforfatning?
Derfor skal du have Cortekst som tekstpartner
Vi lytter og forstår
En stor del af vores job går ud på at lytte og forstå. Vi kan nemlig kun skrive gode tekster, hvis vi først har hørt, hvad du ønsker dig.
Eksperter i danske tekster
Det eneste, vi laver, er at skrive, redigere og læse tekster. Som cand.mag og med en masse erfaring i bagagen kan vi snildt kalde os eksperter i alle tekster på dansk.
Vi er fleksible
Skal du bruge god storytelling ret hurtigt? Vi kan tit hjælpe dig med kort varsel. Vi er et lille bureau, og derfor er der ikke langt fra et telefonopkald til en færdig tekst.
Sådan foregår det, når vi laver din storytelling
Storytelling er meget mere end bare ord, og derfor tager det tid at få den helt rigtige fortælling på plads. Hos Cortekst foregår det således:
Indledende snak
Skal vi lave storytelling for dig, skal vi kende dig og din virksomhed rigtig godt. Derfor starter vi også ethvert samarbejde med en god snak, så vi kan finde ud af, hvad det er, du ønsker dig.
Stil og tone of voice
Storytelling kommer ikke ud af ingenting, og der er sikkert en hel masser værdier og USP’er, som vi skal have frem i fortællingen. Derfor vil vi altid snuse til, hvordan de nuværende tekster er skrevet, hvilken stil de har, og hvordan tone of voice er. Dernæst kan vi begynde at danne os et godt overblik.
Formål og budskab
Der er stor forskel på, om du skal bruge en storytelling til hele din virksomhed, eller om du ønsker dig storytelling på et bestemt produkt. Samtidig gør formålet og budskabet en hel del for, hvordan teksten skal skrives. Formål og budskab er derfor rigtig vigtig at få snakket om.
Interview med dig eller nøgleperson samt research
Den nemmeste måde for os at få al den viden, vi skal bruge for at lave god storytelling, er at lave et godt og grundigt interview med dig eller en nøgleperson. Det tager ikke mere end en times tid – og resten kan vi researche os til via information, du giver, eller som vi selv finder.
Tekstforfatning
Når vi har alt på plads, går vi i gang med at skrive selve teksten, som skal udgøre din storytelling. Vi sørger for at lave teksten til formatet og laver overskuelighed i form af opbygning af tekst og overskrifter osv. Når teksten er færdig, laver vi en intern redigering, så du får en tekst, der er mest mulig færdig. Du kan læse mere om vores arbejde med tekstforfatning her.
Korrektur og færdig tekst
Du får altid en tekst tilbage fra os, som du kan læse og komme med input, ændringer eller rettelser til. Det er helt almindelig procedure for os, at en tekst skal redigeres, og vi er vant til at redigere, indtil du er tilfreds. Til allersidst kommer teksten gennem en korrekturlæsning, så vi er sikre på, der ikke er fejl i den.
Læs mere om storytelling
Storytelling er i bund og grund fortællinger, som understøtter kampagner, reklamer, budskaber, bannere og salg. Det er en rammefortælling eller kernefortælling, som binder noget andet til sig – fx et brand, et produkt eller en service.
Storytelling fungerer ved, at vi pakker noget kommercielt ind en god fortælling, som er underholdende, engagerende, emotionel eller relaterbar og samtidig overtalende, overbevisende og sælgende. Storytelling handler om at få læseren eller seeren til at føle noget, som de bagefter relaterer til produktet.
Kan du huske de gode reklamer for Den Gamle Fabriks marmelade med hunden Molly? Her er produktet pakket ind i en historie om familiehygge, sommer og ikke mindst hunden Molly, der også spiser marmelademadder. Historien vækker følelser i os, og pointen er, at næste gang vi ser marmelade fra Den Gamle Fabrik, kan vi huske historien om Molly, og vi bliver helt glade og får følelsen af sommer og familie.
Det kunne også være reklamerne for Fisk to gange om ugen, hvor vi alle sammen kan huske sætningen ”Det er ik’ så ringe endda”. Dét er god storytelling, fordi vi alle sammen har lyst til at sige ”Det er ik’ så ringe endda”, når vi spiser fisk til middag.
Digital storytelling virker, fordi hjernen bedre husker og forstår fortællinger frem for fakta. Det er ikke sikkert, du vil kunne fremkalde dig, hvilke ingredienser der findes i et bestemt produkt, men du husker i hvert fald, at det er sundt – hvorfor? Fordi reklamen eller teksten har pakket produktet ind i en historie om sundhed.
Ja, storytelling er faktisk rigtig godt i forbindelse med SEO. Det skyldes, at gode historier er med til at få folk til at blive på din hjemmeside, hvor de læser dine tekster, ser dine videoer, kigger på dine produkter i lang tid. Det gør, at afvisningsprocenten på din hjemmeside bliver lavere, og det er altid rigtig godt for SEO. Vil du læse mere om SEO? Det kan du gøre her.
Du kan lave rigtig god digital storytelling ved først at finde ud af, hvilken værdi du skaber for din kunde. Hernæst skal du brygge en historie – eller endnu bedre bruge en virkelig og personlig historie – til at ”pakke” produktet ind i. Husk at tale direkte til din kunde og læser, husk dit flow i teksten og husk at få din storytelling til at gennemsyre alt dit content.