Emil Bakkendrup

Emil Bakkendrup

Tekstforfatter

Læsetid: 3 minutter

SKIL DIG UD MED EN SKARP KERNEFORTÆLLING

I dagens Danmark kæmper alle virksomheder ekstra hårdt om kundernes og medarbejdernes opmærksomhed. Derfor er det ekstra vigtigt med en skarp kernefortælling, der adskiller din virksomhed fra de andres.

Det kan måske godt lyde lidt fluffy – for hvordan laver du en god kernefortælling? Den bold griber jeg lige, men lad mig starte et andet sted:

Hvorfor er en kernefortælling vigtig? Det får du her 4 grunde til.

1. Du fortæller, hvorfor en kunde skal købe dit produkt frem for din konkurrents

Med en kernefortælling er du med til at flette din virksomheds fortælling ind i potentielle køberes værdier. Går du op i bæredygtighed, så er den værdi med til at skabe en følelse hos andre, at de er bæredygtige.

2. Din troværdighed øges gennem ensartet kommunikation

De fleste virksomheder har i dag mange kommunikationsplatforme såsom SoMe, nyhedsbrev, hjemmeside m.m. Derfor er det vigtigt at have en rød tråd i din kommunikation, der skærer igennem alle de platforme, som virksomheden bruger til at tale med nuværende og kommende kunder, klienter og interessede.

Det gør nemlig, at alle får den fornemmelse, at de samme af virksomhedens værdier kommer til udtryk på alle platforme.

3. Rettesnor for medarbejderne

Har du en stærk kernefortælling vil medarbejderne altid kunne navigere efter de værdier, som du udstråler som virksomhed. Derfor er det vigtigt med en stærk kernefortælling, fordi den udstikker indirekte klare og tydelige mål for virksomheden og hjælper alle medarbejderne med at justere deres tilgang efter dem.

Det gælder selvfølgelig også i forhold til det grafiske arbejde. Det bliver simpelthen nemmere for grafikerne at omdanne dine værdier til grafisk materiale til din hjemmeside, Facebook og de andre steder, hvor I kommunikerer.

4. Gør rekruttering nemmere

Når du laver et jobopslag, vil din kommende medarbejder nok klikke ind på din ‘om os’-side. Her forventer personen at læse om de værdier og den fortælling, virksomheden har. Det er dels for at finde ud af, om det er en virksomhed for dem, dels hvordan de kan ramme dig med en skarp ansøgning.

Et kort eksempel på en kernefortælling

Du har nok set Løvens Hule, hvor virksomheder skal pitche deres produkter. Jeg var engang til en lignende begivenhed med Naturli’, hvor vinderen fik 20.000 kr. af Naturli’ til at videreudvikle sin virksomhed.

Den ene finalist var to fra CBS, der lavede bæredygtige engangskopper. De var oppe imod to andre, der havde en baggrund i køkkener til daginstitutioner, og som lavede linsemel.

Og de to fra daginstitutionerne vandt overlegent. Hvorfor? På grund af deres tydelige kernefortælling. De fortalte, at de havde stået i køkkenet og set et behov for nemmere at kunne introducere børn til plantebaseret kost (Tjek i øvrigt deres hjemmeside ud). I modsætning havde de to fra CBS en fortælling om at ville redde verdenshavene, hvor det oplagte spørgsmål var: “Vil du redde verdenshavene med et papkrus?”. Den føltes altså overdrevent og meget konstrueret. Derved afspejlede den ikke deres reelle passion for produktet og adskillelse fra andre, der også ville redde verdenshavene.

Et glas med linsemel fra Linser for livet
Glasset med linsemel udspringer tydeligt af et fokus på en bestemt målgruppe fra kernefortælling.

Det er klart, at ikke alle står i sådan en situation. Men det fortæller, hvor vigtig og hvor stærk en kernefortælling skal være for at overbevise investorer, kunder og kommende medarbejdere om dit produkt.

Sådan kommer du i gang med din kernefortælling

At lave en kernefortælling kan dog godt virke uoverskuelig. Hvordan starter man? Derfor har vi udarbejdet en miniguide til at lave en kernefortælling.

Først og fremmest bør en kernefortælling være så konkret som muligt. Den bør indeholde svaret på:

  1. Hvorfor du er til
  2. Hvilken forskel du gør i verden
  3. Hvorfor og hvordan du står stærkt sammenlignet med andre virksomheder 
  4. Hvad du står for
  5. Hvordan du skiller dig ud, og hvordan det kommer til udtryk

En kernefortælling er at tegne en linje i et koordinatsystem med utallige punkter

Hurtigt finder du nok ud af, at der kan være mange gode pointer at bruge. I din virksomhed har I sikkert gjort en forskel for mange forskellige kunder og medarbejdere. Og afhængig af alderen på virksomheden er I kommet igennem coronakrise, finanskrise og meget, meget andet.

Alle disse hændelser kan ses som punkter i en lang fortælling, men at lave en samlet fortælling ud fra alle disse punkter vil være en umulig opgave. Ingen sammenhængende fortælling kan bære så mange detaljer og overlappende forløb.

Derfor handler det om de værdier, din virksomhed skal udtrykke. Og det er vigtigt, fordi de værdier, du udtrykker, handler om dels det, du kommunikerer til kunderne, og dels det, du vil kommunikere til de andre medarbejdere.

En kernefortælling minder altså lidt om et koordinatsystem med mange punkter, hvor du så udvælger de vigtigste punkter og trækker en linje mellem dem. Du skaber altså en dominerende fortælling, som virksomhedens medarbejdere skal arbejde efter, og kunderne skal vurdere efter.

Husk at tage medarbejderne med på råd

En kernefortælling er derfor både rettet mod kunderne og rettet mod medarbejderne – og selvfølgelig de andre aktører, der findes i en virksomhed.

Derfor er det vigtigt, at du snakker med medarbejderne om, hvad kernefortællingen skal indeholde. Det er trods alt også dem, der dagligt skal genkende sig selv i den og navigere i forhold til kernefortællingens værdier. 

Lav derfor fx en arbejdsgruppe af garvede medarbejdere og lad dem diskutere kernefortællingen. Det kan foregå på følgende måde:

Lad dem derefter bringe diskussion videre ud i medarbejderstaben, og vær opsøgende i forhold til feedback fra dem, inden du lancerer den nye hjemmeside med kernefortællingen. 

På den måde sikrer du, at der er overensstemmelse mellem virksomhedens kernefortælling og medarbejdernes interne forståelse af den.

En kernefortælling er aldrig helt færdig

Tiden ændrer sig, og det samme gør behovene fra kunderne og medarbejderne.

Derfor anbefaler vi også, at du løbende vedligeholder virksomhedens fortælling, så den afspejler, hvordan virksomheden har ændret sig (eller gerne vil ændre sig) i forhold til samfundet. Hvert femte år et godt udgangspunkt for en opdatering, men kommer der fx en krise a la coronakrisen, så er det en god idé at opdatere kernefortællingen bagefter.

Har du brug for en sparringspartner til din kernefortælling eller til dine andre fortællinger? Så har vi hos Cortekst skarpe tastaturer til at skrive dem.