Hvordan bliver du mere kreativ og opfindsom i din skrivning? – Hacks og tricks til dig, der er en røvkedelig snegl

Af Marie Hvidberg, medstifter af Cortekst og tekstforfatter

Motivation, inspiration og kreativitet er et kæmpe problem i content managerens verden. For hvad skal man snart skrive om? Man skriver jo hele tiden om det samme produkt eller service, som ens virksomhed udbyder. Det er same same, but different. Hele tiden different med en ny skarp vinkel, gammel vin på nye lækre flasker med friske etiketter. Men der er faktisk hacks til det, som jeg ville ønske alle kendte og brugte – så var vi andre jo fri for at læse den samme tekst med ny overskrift hele tiden. 😉

Vær opmærksom på din egen stil

Før du kan gøre noget markant ved din opfindsomhed på tastaturet, er det ret vigtigt, at du er opmærksom på din egen stil som skribent. Hvis du kører et minimalistisk udtryk med korte, formelle sætninger til dit content, så skal jeg jo ikke komme her og sige, du skal udfolde dig og putte kød på. Så skal du stadig holde din stil, du skal bare tænke den ”skævt”.

Hvis du skriver længere og mere snørklet, som jeg har tendens til, så kan du nok godt have brug for hacks og tricks (og måske snacks?) til de sene timer på kontoret.

Skriv skævt og ”for meget”

Hvis du endnu en gang skal lave content og skrive nyhedsbreve og blogs om den samme gamle slagne vej, som du plejer, så prøv at overgøre det en gang. Prøv at skrive det, du normalt ville skrive, og bland det med bandeord, slang, dårlige jokes, ordspil, der har overskredet sidste salgsdato, og døde klichéer. Se fx overskriften på den her blog (måske du har lagt mærke til, der faktisk er to):

Nr. 1: Hvordan bliver du mere kreativ og opfindsom i din skrivning?

Nr. 2: Hacks og tricks til dig, der er en røvkedelig snegl

Ja, nr. 2 er lidt provo, ik’? Sådan lidt ”nå nå, vild titel alligevel, kan hun godt bare skrive sådan til mig?” Hvis du tænker sådan, så har du også allerede vedtaget, at du er en røvkedelig snegl. Og det tænker du, fordi overskriften henvender sig direkte til dig med et personligt pronomen: dig. En røvkedelig snegl har ingen da lyst til at være, men det fanger sgu lidt. Ligesom mit ”sgu” i forrige sætning. Når du overgør måden, du formulerer dig på, får piben en anden lyd, som du ikke har hørt før. Du behøver ikke skrive sgu og fanden eller kalde folk røvkedelige. Du kan også forsøge dig med at skrive overdrevent formelt i bedste fru Hyacint-stil. Hvad sker der så med din tekst? Lug ud i din tekst bagefter, så der kun er de bedste vendinger tilbage.

Vær lidt risky og se, hvad der sker. Med mindre du er skribent for Kræftens Bekæmpelse eller WHO, kan du komme afsted med lidt af hvert, når du laver content. Tro mig, folk synes, det er ret sjovt.

Hvad så med opfindsomheden?

Ovenstående havde noget med det kreative at gøre. Med hvad med inspirationen og opfindsomheden? Hvilken vinkel skal du lægge på nyhedsbrevet om køkkener i denne uge?

Der er mange ting, du kan gøre for at gøre noget nyt. Hvis vi bruger køkkenfirmaet som case, kan du jo lave føljetonen ”De nye køkkenejere”, hvor du laver små interviews med dem, der for nylig har købt nyt køkken hos jer. Det kan også være, du kan skrive om noget helt andet end din branche, men stadig have din branche for øje. Hvilken farve trender fx i modebranchen i øjeblikket? Gul, ja okay. Så skriv om farven og trenden gul og bland din branche ind i det. Det kan fodre din inspiration til mere og andet i samme stil – hvad var trendsne i køkkener fx i 1950’erne, 60’erne, 70’erne osv.?

Tit er tricket at skrive om ét for at få inspiration til noget helt andet og tredje. Motivation og opfindsomhed kommer tit med handling, så hvis du sætter dig for, at du nu SKAL skrive det næste blogindlæg om sko på en time, så vil jeg næsten vædde med, at du har tre nye emner at skrive om, når timen er gået.

Vær så lidt på forkant med problemet, og skriv dine gode idéer ned, til når du næste mandag sidder og ikke kan finde ud af, hvad du skal skrive om.

Skriv en kommentar